5 retete surprinzatoare pentru 1 conserva de lapte de cocos

lapte de cocosLaptele de cocos la conserva este o alternativa vegetariana, vegana sau de post pentru laptele de vaca si a devenit popular gratie gustului bun, nutrientilor pe care ii contine, faptului ca poate fi consumat fara probleme de persoanele care sufera de intoleranta la lactoza sau sunt alergice la nuci si faptului ca este foarte versatil in bucatarie. Pentru a-ti demonstra toate astea, citeste articolul nostru si descopera ce beneficii iti aduce laptele de cocos din punct de vedere al sanatatii, cum il poti pregati chiar tu, acasa, si 5 retete surprinzatoare in care poti utiliza 1 conserva de lapte de cocos.

Descopera cum alegi si cum desfaci o nuca de cocos proaspata!

Laptele de cocos vs. crema de cocos la conserva

Laptele de cocos este produs din pulpa rasa de nuca de cocos, inmuiata in apa fierbinte si stoarsa pana atinge consistenta laptoasa. Cel vandut la cutii de carton are o consistenta asemanatoare laptelui de vaca si poate fi facut si acasa: amesteca, intr-un blender, 1,5-2 cani de fulgi de cocos si 4 cani de apa calda, marunteste bine totul, apoi scurge pulpa si foloseste lichidul imediat (sau tine-l la frigider 3-4 zile).

lapte de cocos

Laptele de cocos din conserva este concentrat, mai cremos si poate fi folosit fie ca atare (in retete care mai de care mai interesante, ca cele de la finalul articolului) sau indoit cu apa. Daca lasi conserva la frigider, peste noapte, grasimea se va separa in partea superioara si poate fi folosita separat de laptele de pe fund; de aceea, inainte de a deschide conserva, agit-o bine. Crema de cocos obtinuta din grasimea laptelui de cocos se vinde si separat, la conserva. Stii cum alegi cel mai bun lapte de cocos? Descopera in articolul din link!

Nucile de cocos ajung la maturitate in 12 luni, dar un palmier de cocos poate produce, la o recolta, intre 60 si 180 de nuci de cocos! 

Cate grasimi are laptele de cocos la conserva

Pe de o parte, laptele de cocos la conserva nu are lactoza, nu are colesterol, nu produce decat foarte rar alergii (spre deosebire de laptele de vaca), dar contine acizi grasi esentiali Omega-6, mangan, potasiu, fosfor, magneziu. Pe de alta parte, laptele de cocos la conserva are mai multe calorii si grasimi decat laptele de vaca si alte alternative ale acestora (lapte de migdale, lapte de orez, lapte de soia) si un aport redus de proteine. Aproape toate grasimile laptelui de cocos sunt saturate, dar studiile indica faptul ca aceste grasimi vegetale sunt metabolizate diferit de grasimile animale, deci pot fi benefice; alti experti cred ca proteinele pe care le contine sunt unice si de mare ajutor pentru o viata sanatoasa.

Lapte de cocos

bautura-vegetala-din-nuca-de-cocos-400-ml

Crema de cocos

crema-vegetala-din-nuca-de-cocos-400-ml

Beneficiile laptelui de cocos

Grasimile pot fi saturate („rele”, ridica nivelul colesterolului „rau” si riscul de boli cardiovasculare) sau nesaturate („bune”, pot scadea nivelul colesterolului „rau” si riscul de boli cardiovasculare, oferind corpului acizii esentiali grasi Omega-3 si Omega-6, pe care acesta nu ii poate produce singur). Laptele de cocos contine putine grasimi nesaturate (mono- si poli-), dar multe grasimi saturate, jumatate dintre acestea fiind trigliceride cu lant mediu (MCT).

nuca de cocos

Studiile legate de MCT (facute pe baza uleiului de cocos) indica faptul ca acestea din urma sunt digerate similar carbohidratilor si impulsioneaza metabolismul: sunt absorbite si disponibile spre consum imediat, sub forma de energie pentru organism (nu sunt automat depozitate sub forma de grasime); pot reduce apetitul si te pot ajuta sa scapi de grasimea din zona mediana a corpului/sa-ti imbunatatesti raportul masa musculara-grasime.

Citeste ghidul complet al grasimilor – grasimi sanatoase vs. grasimi nocive, pentru a intelege diferenta dintre grasimile saturate si cele nesaturate!

Cum afecteaza consumul de lapte de cocos colesterolul si inima, daca are atatea grasimi saturate? Nu s-au facut extrem de multe studii in acest sens, dar cele indica faptul ca laptele de cocos poate creste nivelul colesterolului „rau”/LDL, dar odata cu acesta creste si colesterolul „bun”/HDL – prin urmare laptele de cocos poate imbunatati nivelul colesterolului total si scadea nivelul triglideridelor/lipidelor (produsul finit al digestiei si descompunerii grasimilor din alimentatie, folosite de organism intre mese, cand are nevoie de energie). In plus, studiile facute in laborator si pe animale sugereaza faptul ca laptele de cocos poate reduce inflamatia, ulcerul si lupta cu virusii si bacteriile care provoaca infectii, datorita acidului lauric (care este un tip de MCT).

palmier de cocos

Contraindicatii de consum ale laptelui de cocos

Laptele de cocos poate fi consumat de orice persoana nu este alergica la nucile de cocos (o alegie rara, comparativ cu cea la nuci si alune, de exemplu). Unii experti in probleme digestive recomanda persoanelor cu sindrom de colon iritabil si intoleranta la carbohidratii rezistenti la digestie, care fermneteaza (fructoza, lactoza, fructani, galactani, alcool din zahar) sa nu consume mai mult de 120 ml de lapte de cocos odata. Evident, consumul excesiv dauneaza, insemnand acumulare de calorii si grasimi.

Cum poti gati cu lapte de cocos la conserva

Laptele de cocos din conserva este folosit des in bucatariile din Thailanda, Asia de SE, Hawaii, India si anumite tari din America de Sud si Caraibe. Cele mai comune moduri in care poti folosi si tu lapte de cocos in alimentatie sunt urmatoarele: in smoothie-uri, turnat peste o salata de fructe, adaugat in cereale (uscate sau fierte in laptele de cocos) si in supe-crema. Descopera mai jos 5 retete surprinzatoare in care poti folosi 1 conserva de lapte de cocos:

1. Curry

Curry cu linte verde la cratita

2. Smantana din lapte de cocos

Smantana din lapte de cocos

3. Sos de cocos

Kebab cu sos de cocos si condimente creole

4. Crema de zahar ars

Crema de zahar ars

5. Frisca

Frisca vegetala din cocos pentru torturi si salate de fructe



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.