Lapte de migdale, soia, orez, cocos sau vaca – care este cel mai sanatos?

lapteCe bei este la fel de important ca ce mananci: copiii si adultii acumuleaza in jur de 400 kcal din bauturile consumate, care pot fi o sursa nutritionala cheie in alimentatia noastra zilnica. In ultimii 30 de ani, la nivel mondial, din ce in ce mai multa lume renunta la clasicul lapte de vaca si se orienteaza – din diferite motive legate de sanatate, preferinte personale, stil de viata sau protectia mediului inconjurator – spre variante vegetale: lapte de soia, de migdale, de orez sau de cocos.

In orice supermarket sau magazin online cu produse naturiste, vegane si bio ti se ofera o multitudine de alternative de origine vegetala si poate fi dificil sa alegi, daca vrei sa te ghidezi si dupa continutul nutritional, nu doar dupa gust. Pentru a face ordine in informatiile de pe piata si a te lamuri care este optiunea cea mai sanatoasa, citeste articolul de mai jos!

Laptele și alternativele lui vegetaleLaptele de vaca

1 cana de lapte integral/gras contine 150 kcal, 12 g carbohidrati (lactoza), 8 g grasimi, 8 g proteine. Laptele de vaca in varianta integrala contine toate componentele naturale ale acestuia, deci este bogat in proteine, grasimi (saturate, Omega-3 si Omega-6), vitamine (A, D, E, K, B1, B2, B3, B6, B9, B12) si minerale (calciu, fosfor, seleniu, potasiu, zinc, magneziu, sodiu, cupru). In plus, contine colesterol si urme de hormoni naturali. Exista si variante (semi)degresate, de 1,5% sau 0,1% grasime, care pastreaza proteinele, calciul, vitaminele si mineralele, dar pierde din calorii si grasimi (absenta acestora din urma poate reduce absorbtia anumitor minerale).

lapte de vacaChiar daca este o sursa buna de calciu, laptele de vaca nu este usor de digerat de toata lumea – deci acest mineral poate sa nu fie absorbit mereu in organism daca nu ai in corp destula lactaza (enzima care digera lactoza) – si poate fi un alergen comun pentru bebelusi si unii adulti (din cauza caseinei, proteina care poate provoca simptome ca balonare, durere abdominala, diaree, reflux gastroesofagial, iritatii la nivelul pielii, umflare a buxelor, limbii, fetei, gatului, congestie nazala). O alegie la laptele de vaca in copilarie poate trece la maturitate sau se poate transforma in intoleranta la lactoza. Cercetarile arata ca o alergie la lapte in copilarie inseamna o predispozitie crescuta spre a face astm. Iar alte studii au descoperit o legatura intre caseina si cancerul de prostata.

Veganii care renunta la laptele animal pot fi motivati si de problemele etice legate de practicile fermierilor, tratamentul animalelor si faptul ca laptele de vaca nu este un produs sustenabil pentru mediu (fiind necesari 7,381 litri de apa pentru a produce 3,8 litri de lapte).

Laptele de migdale

lapte de migdale1 cana de lapte de migdale neindulcit contine 30-60 kcal, 1 g carbohidrati, 3 g grasimi, 1 g proteine. Lipsit de lactoza, laptele de migdale contine vitamine (A, B2, E), minerale (calciu, magneziu, sodiu, fier), grasimi nesaturate si o cantitate foarte mica de carbohidrati. Nu contine colesterol, grasimi saturate si gluten. Evident, nu este recomandat persoanelor care au alergie la nuci si alune.

Laptele de migdale poate fi alegerea potrivita pentru persoanele intolerante la lactoza sau sensibile la lactate, cele care postesc sau care isi doresc sa mai slabeasca si inlocuiesc laptele de vaca din cereale din cafeaua matinala cu cel de migdale, care contine mult mai putine calorii decat orice alt tip de lapte (daca nu este indulcit). In plus, grasimile nesaturate din el iti ajuta inima sa ramana sanatoasa, iar un studiu din 2011 sugereaza ca poate tine sub control dezvoltarea celulelor canceroase in cazul prostatei.

Alege laptele de migdale bio, pentru un produs ecologic de top!

lapte-de-migdale-1lBautura vegetala din migdale bio este o alegere potrivita pentru inlocuirea laptelui de origine animala. O poti consuma ca atare sau ca ingredient in diferite retete. Nu contine zahar, aditivi sau conservanti.

Laptele de cocos

lapte de cocos1 cana de lapte de cocos din conserva contine 445 kcal, 6 g carbohidrati, 48 g grasimi, 4 g proteine. Lipsit de colesterol, lactoza si foarte sarac in carbohidrati (are un indince glicemic estimat la 0), laptele de cocos este o sursa buna de vitamine (B1, B3, B6, B9, C), minerale (calciu, potasiu, magneziu, fier) si grasimi (saturate si nesaturate). Laptele de cocos provoaca rar alergii si contine mai multe grasimi decat alte alternative vegetale ale laptelui de vaca.

Dar grasimile din el (trigliceride cu lant mediu) te pot ajuta sa slabesti (stimuleaza energia prin termogeneza, reduc marimea taliei, cresc sensibilitatea la insulina si echilibreaza flora intestinala). In plus, continutul ridicat de acid lauric poate avea un efect benefic asupra colesterolului „bun”/HDL si poate ajuta sistemul imunitar. Pe blogul nostru poti descoperi usor 5 retete surprinzatoare pentru 1 conserva de lapte de cocos.

Citeste si articolul nostru despre cum alegi cel mai bun lapte de cocos!

Alege laptele de cocos la conserva, pentru un produs cu aroma intensa de cocos!

bautura-vegetala-din-nuca-de-cocos-400-mlAceasta bautura de cocos are un continut de minim 27% nuca de cocos, fiind considerata un concentrat de lapte de cocos. Conserva poate fi indoita cu apa sau consumata ca atare, cu cereale, in feluri asiatice sau in deserturi.

Laptele de soia

lapte de soia1 cana de lapte de soia neindulcit contine 80 kcal, 4 g carbohidrati, 4 g grasimi, 7 g proteine. Laptele de soia este o sursa buna de proteine (are aproape la fel de multe ca laptele de vaca, dar mult mai putine calorii), minerale (potasiu, sodiu) si coenzima Q10 (nutrient care, atunci cand lipseste din organism, poate contribui la boli ca astmul si boala pulmonara obstructiva cronica). Deoarece provine din plante, este lipsit de colesterol si sarac in grasimi saturate, fiind o alegere buna pentru persoanele care au hipertensiune. Pe de alta parte, soia este un alergen comun, poate fi modificata genetic, iar consumul ridicat poate atrag dupa sine probleme de tiroida si de fertilitate.

Alege laptele de soia bio, pentru un produs vegetal de top!

lapte de soiaLaptele din soia se poate consuma ca atare, rece sau cald, in diferite preparate culinare sau smoothie-uri. Gustul dulce al laptelui este obtinut prin adaugarea de sirop de agave, un inlocuitor natural al zaharului.

Laptele de orez

lapte de orez1 cana de lapte de orez neindulcit contine 120 kcal, 22 g carbohidrati, 2 g grasimi, 0 g proteine. Sarac in calorii, laptele de orez este de obicei imbogatit cu calciu, are un gust dulce natural, nu are lactoza, colesterol si nici grasimi saturate, fiind cel mai putin probabil sa provoace alergii, dintre toate variantele de lapte de pe piata. Tot la capitolul beneficii, laptele de orez poate proteja pielea de razele ultraviolete, reducand aparitia ridurilor, poate ajuta sistemul imunitar sa lupte cu inflamatia si stresul oxidativ si proteja impotriva indigestiilor si infectiilor gastrice. Pe de alta parte, este bogat in carbohidrati, deci nu este o alegere optima pentru persoanele cu diabet.

Alege laptele de orez bio, pentru un produs vegetal fara zahar!

eco-bautura-de-orez-fara-zahar-1lLaptele de orez este o bautura delicioasa, care se poate consuma ca atare, in diferite preparate culinare sau smoothie-uri. Gustul dulce al laptelui este obtinut prin procesul de fermentare, acest produs neavand zahar adaugat.

Care tip de lapte este cel mai sanatos?

Raspunsul la intrebarea de mai sus difera in functie de persoana. Daca postesti sau te-ai decis sa renunti la toate lactatele, atunci inlocuieste laptele clasic cu oricare dintre variantele vegetale enumerate anterior, orientandu-te dupa gustul care ti se pare cel mai bun. Daca ai multe alergii sau ai un sistem digestiv sensibil, atunci evita laptele de migdale si de soia. Daca te preocupa culturile modificate genetic, atunci evita laptele de soia sau cumpara doar o varianta bio/organica, cum este si cea din magazinul online Sano Vita. Daca ai probleme cu glicemia sau diabet, nu cumpara lapte vegetal indulcit si nici lapte de orez (care este bogat in carbohidrati).



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.