Diabet de tip 2: sfaturi alimentare si reguli utile

diabet de tip 2Cum trebuie sa arate alimentatia ta, daca suferi de diabet de tip 2 – cea mai des intalnita forma de diabet? Descopera in articolul nostru cateva sfaturi utile legate de fructe interzise in diabet si alimente permise in diabet, ce trebuie sa includa un regim diabetic, care este cel mai bun tip de legume pentru a scadea zaharul din sange si cum iti pastrezi glicemia normala daca suferi de aceasta boala. Si nu uita: asculta intotdeauna sfaturile pe care ti le da medicul tau in legatura cu diabetul!

Despre diabet – cauze si complicatii

Diabetul este o boala cronica (de lunga durata, cu o evolutie lenta, nu poate fi intotdeauna vindecata complet), care se manifesta prin faptul ca organismul nu poate folosi glucidele pe care le primeste din alimentatie. Aceste glucide patrund in celule cu ajutorul insulinei – hormon secretat de pancreas, care regleaza nivelul zaharului in sange. Daca pancreasul nu produce destula insulina sau corpul nu foloseste eficient insulina produsa, apare diabetul.

Cauzele diabetului sunt factorii ereditari, greutatea excesiva, sedentarismul, fumatul, consumul excesiv de alcool, stresul. Diabetul este un ucigas tacut, fiind o boala ale carei simptome nu dor, dar care poate produce complicatii la nivelul intregului organism (si poate elimina 10-12 ani din viata bolnavului): atac de cord, atac cerebral, insuficienta renala, leziuni la nivelul nervilor, amputari ale membrelor inferioare, orbire.

regim diabeticCorpul tau isi ia energia din carbohidrati, proteine si grasimi. Carbohidratii (amidon, zahar, fibre) au cel mai mare efect asupra nivelului de zahar din sange, fiind descompusi in glucoza, care e absorbita in fluxul sangvin. Cum fibrele nu sunt digerate si absorbite de corp ca ceilalti carbohidrati, problema sta in aportul de zahar si amidon. Daca nu respecti un regim diabetic si consumi alimentele gresite, iti poti ridica nivelul de insulina si inflamatia, avand complicatii asociate diabetului.

Conform Federatiei Internationale a Diabetului, diabetul afecteaza momentan peste 425 de milioane de persoane de pe glob, iar Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) noteaza ca cifra era de doar 108 milioane, in 1980. 8,5% din populatia adulta a lumii avea diabet in 2014, iar in ultimii 10 ani numarul bolnavilor a crescut mai ales in tarile cu venituri mici si medii, mai transmite OMS.

Tipuri de diabet

tipuri de diabetMedicii clasifica diabetul in urmatoarele trei tipuri:

  • diabet de tip 1 (se trateaza cu injectii zilnice cu insulina) – este, in general, diagnosticat in copilarie si apare deoarece organismul nu produce cum trebuie insulina; nu i se cunoaste cauza si nu poate fi prevenit

  • diabet de tip 2 (se trateaza cu regim diabetic) – este, in general, diagnosticat la maturitate, hiperglicemia fiind consecinta obezitatii si stilului de viata sedentar; majoritatea bolnavilor de diabet si din ce in ce mai multi copii sufera de acest tip, conform OMS; poate fi prevenit prin mentinerea unei greutati normale, evitarea fumatului, o viata activa si o alimentatie sanatoasa (fara excese de zahar si grasimi saturate)

  • diabet gestational (apare in timpul sarcinii si dispare dupa nastere) – nivelul anormal al glicemiei este rezultatul modificarilor hormonale din corpul gravidei; factorii de risc includ varsta, greutatea initala si cea acumulata in sarcina, istoricul familial

Alimente interzise in diabet si alimente permise in diabet

Daca suferi de diabet de tip 2 inseamna ca ai prea multe zaharuri in sange. Pentru a le controla, trebuie sa ai o dieta echilibrata si sanatoasa, care sa contina cantitati cat mai mici de dulciuri, grasimi si sare. Descopera ce trebuie sa scoti din alimentatie (dimineata, la pranz si seara) si ce trebuie sa introduci in alimentatie, daca ai diabet de tip 2.

Micul dejun ideal pentru a controla nivelul zaharului din sange

mic dejun diabet

  • Renunta la cerealele pline de zahar din comert, alege in loc cereale integrale fara zahar adaugat, combinate cu lapte vegetal, afine, migdale si un praf de scortisoara (asa vei avea un mic dejun sanatos si aromat, plin de vitamine si proteine, iar senzatia de satietate va dura mai mult).

  • Elimina din peisaj painea alba, treci pe paine integrala, cu seminte (este o optiune mai sanatoasa pentru sanatatea digestiva si bolnavii de diabet).

  • Renunta la dulceata si crema de ciocolata consumate dimineata, pe paine; in locul lor, incearca humusul (fibrele si proteinele din naut ajuta reglarea absorbtiei de zaharuri in sange, mentinand nivelul acestora echilibrat) sau untul de arahide (este bogat in fibre, magneziu si are un indice glicemic scazut).

  • Nu consuma carne rosie – este plina de grasime si sare!

Descopera si de ce este micul dejun cea mai importanta masa a zilei!

Pranzul si cina pentru diabetici

leguminoase diabet

  • Nu iti mai cumpara sandvisuri sau supe-crema gata facute din comert. Pregateste-ti de acasa pachetelul pentru job, folosind ingrediente sanatoase (o salata cu tofu, chiftelute de naut la cuptor sau tortilla cu legume, de exemplu).

  • Alege sa nu consumi alimente cu un indice glicemic ridicat: orez si paste albe, fructe confiate, iaurt cu arome, zahar si miere adaugate in bauturi/prajituri, suc de fructe, mancare prajita, produse lactate grase. In loc, alege orez brun si paste integrale, quinoa, lapte vegetal, tofu, spanac, broccoli, conopida, ceapa, castraveti, ardei grasi/capia, masline, seminte de chia si seminte de in.

  • Foloseste cat mai putin ulei la prajit si, daca o faci, alege uleiuri vegetale nesaturate (ulei de floarea soarelui, masline, rapita, soia), nu unt sau ulei de cocos/palmier.

  • Include cat mai des radacinoasele in alimentatie (sunt bogate in fibre, controland greutatea si nivelul zaharului din sange) si incearca sa le consumi fara a le indeparta coaja: morcovi, sfecla rosie, pastarnac, telina.

  • Leguminoasele sunt si ele de ajutor intr-un regim diabetic: fasolea, nautul, lintea, mazarea sunt ideale pentru bolnavii de diabet de tip 2, fiind bogate in fibre si antioxidanti. Alege sa le consumi uscate (au usor mai multi nutrienti decat variantele conservate) sau, daca le cumperi la conserva, citeste eticheta si alege produse fara sare/zahar adaugat. Cea mai buna leguminoasa pentru a scadea zaharul din sange este fasolea rosie.

Gustari si bauturi sanatoase, in caz de diabet zaharat

fructe permise in diabet

  • Daca simti nevoia sa rontai ceva, nu alege produse de patiserie, chipsuri sau compoturi: alege bastonase de morcovi sau de telina tulpina, un fruct, o mana de migdale, fistic sau nuci crude (fara sare adaugata).

  • Fructele contin zaharuri naturale (fructoza), dar asta nu inseamna ca trebuie eliminate din alimentatie daca ai diabet – ar insemna sa renunti si la vitaminele si mineralele de care corpul tau are nevoie pentru a ramane sanatos. Cele mai bune fructe pentru diabeticii de tip 2 sunt afinele, capsunele si zmeura (au fibre, un indice glicemic scazut, pot regla nivelul zaharului din sange si pot imbunatati rezistenta la insulina, conform studiilor). Alte fructe recomandate pentru diabet de tip 2: mere, pere, piersici, caise, portocale, kiwi, avocado. Atentie la banane, struguri, cirese, mango si ananas – mancam mereu cantitati care ne aduc multe zaharuri in sange (o portie de struguri/cirese inseamna doar 15 boabe/bucati, de exemplu!).

  • Creierul poate confunda deshidratarea cu foamea, deci asigura-te ca bei destula apa de-a lungul intregii zile, pentru a diminua gustarile si supraalimentarea.

  • Elimina din alimentatie alcoolul si bauturile pline de zahar. Cel mai bun tip de suc pentru a preveni diabetul este sucul de rosii (conform studiilor, reduce inflamatia in cazul persoanelor supraponderale si presiunea sangvuina in cazul diabeticilor de tip 2). Ceaiul (negru si verde) ar putea fi si el benefic, scazand nivelul de zahar din sange in studii facute pe animale.

Descopera si cum scapi de rontaitul intre mese, din articolul nostru!

Sportul si diabetul de tip 2

sportul si diabetulPe langa un regim diabetic atent construit si urmat, daca suferi de diabet de tip 2 te poate ajuta si sportul. Conform studiilor, nivelul glucozei poate fi pastrat in intervale normale cu ajutorul exercitiilor de tip High-intensity interval training (HIIT), care te ajuta sa arzi grasimi si dupa terminarea timpului petrecut la sala sau dedicat acasa miscarii. HIIT alterneaza, timp de 4-30 de minute, exercitii intense (exercitii cardio, flotari, alergare, urcare scari, bicicleta stationara) cu perioade de odihna, repetate in cicluri. Poti incepe cu raportul 1:2 (15-20 de secunde de exercitii intense, urmate de 30-40 de secunde de pauza) si evolua, pana ajungi la raportul 2:1.



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.