11 alimente care au grijă de flora intestinală

microflora intestinala, poza stomac femeiePentru a înțelege mai bine cum arată microbiomul din interiorul corpului nostru este de ajuns să ne imaginăm un oraș dimineața. Trotuare inundate de oameni care merg la serviciu, sute de mașini care așteaptă la semafor – într-un cuvânt, agitație. Același lucru se întâmplă și în corpul nostru, unde oamenii sunt înlocuiți de bacterii, paraziți și virusuri, iar cele mai aglomerate „străzi” sunt intestinul subțire și cel gros. Într-un organism sănătos acestea coexistă pașnic, însă o alimentație nesănătoasă poate perturba acest echilibru. O dietă bogată în dulciuri și săracă în fibre, consumul de băuturi carbogazoase, prăjeli și mâncarea de tip fast-food influențează direct „societatea” din intestinul tău. De aceea Corina Dan, consultantul nutriționist Sano Vita, ne recomandă următoarele alimente menite să aibă grijă de flora ta intestinală (cunoscută și ca microbiotă).

Alimentele care au grijă de flora intestinală:

Începem, așadar, prin a le împărți în două categorii, prebiotice și probiotice.

Prebioticele sunt forme complexe de zaharuri sau de amidon nedigerabil care hrănesc și oferă condiții propice pentru dezvoltarea bacteriilor bune. Iar în această categorie intră:

1. Ceapa
2. Usturoiul
3. Prazul
4. Fasolea
5. Anghinarea
6. Cerealele integrale
7. Sparanghelul

Probioticele sunt bacterii favorabile florei intestinale. Găsim probiotice în:

8. Iaurt (de preferat nepasteurizat, proaspăt)
9. Produsele de soia fermentate
10. Kefir
11. Borș/Zeamă de varză murată (atenție însă la conținutul în sare)

Îți recomandăm să încerci suplimentele alimentare cu prebiotice sau probiotice abia după ce observi că alimentația nu face față. Este necesar, de asemenea, să administrezi suplimente cu prebiotice atunci când urmezi un tratament cu antibiotice, pentru că acestea din urma destabilizează microbiomul intestinal. Totodată, este foarte important să eviți abuzul de antibiotice. În cazul unei urgențe este posibil ca organismul tău să nu mai răspundă favorabil unui tratament cu antibiotice deoarece devine rezistent la acestea.

De ce este important să avem grijă de flora intestinală?

Rolurile microflorei intestinale sunt multiple, complexe, iar cercetătorii încă studiază și descoperă lucruri uluitoare. Printre altele, microbiomul este implicat în:

  • Absorbție

– 90% din nutrienți sunt absorbiți în sânge la nivelul intestinului subțire – astfel, cu cât flora ta intestinală este mai sănătoasă și mai diversă, cu atât absorbția substanțelor nutritive se va face într-un mod echilibrat;

  • Prevenția bolilor autoimune

– o floră intestinală sănătoasă poate ameliora simptomele unei astfel de boli;

  • Producția de neurotransmițători 

– microbiota influențează foarte mult starea emoțională, întrucât există bacterii intestinale care determină starea noastră de fericire sau de tristețe;

  • Modularea sistemului imun 

– bacteriile din intestin produc anticorpi (adică celule care luptă împotriva invadatorilor) și, totodată, descompun substanțe potențial toxice pe care le ingerăm o dată cu alimentele;

  • Pot modula expresia genetică 

– cultivarea unor obiceiuri care mențin microbiota sănătoasă pot determina recesivitatea unor gene care cauzează obezitate;

  • Absorbția și producerea de vitamine 

– flora intestinală ajută organismul să asimileze mai bine vitamina K sau complexul de vitamine B;

  • Luptă preventiv cu instalarea cancerului 

– bacteriile bune din intestin pot controla cancerul precum și alte boli;

  • Poate preveni instalarea inflamației cronice 

cronicizarea unei inflamații este cauza unei majorități a afecțiunilor cardio-vasculare, bolilor autoimune, alergiilor, dar și a unor boli neuronale, renale, hepatice sau osteo-articulare.

Organismul nostru este gazda a milioane de microorganisme care coexistă în armonie, trebuie să avem grijă să întreținem această coexistență cu o alimentație sănătoasă.

   Știai că…?

  • În organismul nostru există 10 trilioane (zece mii de miliarde!) de celule umane și 100 de trilioane de celule bacteriene
  • Persoanele cu diabet și boală gastro-intestinală au, de obicei, mai puține bacterii în intestin
  • Anumite afecțiuni pot fi prevenite, ameliorate sau chiar tratate prin modificarea microbiotei: sindromul colonului iritabil, infecția cu Clostridium difficile, diabet, artrita reumatoidă, obezitatea, cariile dentare și astmul.
  • Fiecare dintre noi are un profil microbian unic – în unele privințe, flora noastră intestinală reprezintă o semnătură biologică similară profilului ADN al fiecăruia dintre noi. Așa, să ne amintim că suntem unici și irepetabili!


LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.