Cum poti reduce inflamatia cronica prin nutritie?

artritaInflamatia este un termen vag, care descrie o afectiune medicala ce poate afecta orice parte a orgnaismului uman. Inflamatia face parte din raspunsul imunitar si este incercarea corpului nostru de a se proteja impotriva stimulilor nocivi si de a incepe vindecarea: orice rana sau infectie declanseaza un raspuns inflamatoriu, dar inflamatia cronica poate duce la boli dureroase si serioase (artrita, poliartrita reumatoida, cancer). In articolul de astazi iti explicam ce este inflamatia, cum poti controla si limita inflamatia cronica, ce rol are alimentatia in raspunsul inflamator si exact ce trebuie sa mananci pentru a reduce inflamatia prin nutritie.

Descopera legatura dintre alimente si inflamatia de grad redus!

Ce este inflamatia?

inflamatieInflamatia este mecanismul de aparare al corpului tau: cand sistemul imunitar recunoaste patogeni, agenti iritanti sau celule bolnave, raspunsul biologic este indepartarea acestora si vindecarea, prin inflamatie. Aceasta implica celulele imunitare, vasele sangvine si mediatorii moleculari, fiind caracterizata prin dilatarea capilarelor, infiltrare leucocitica, inrosire, incazire, durere, umflare si imbolitate – practic, tesutul este invadat de lichid. Inflamatia sta in spatele febrei provocate de infectii si a faptului ca un deget de la picior se umfla dureros, daca l-ai lovit de un picior de masa.

Descopera 10 metode naturale de a-ti ajuta sistemul imunitar!

Care este diferenta dintre inflamatia normala, cea acuta si cea cronica?

Inflamatia localizata si pe termen scurt nu provoaca probleme. Dar poate deveni acuta daca devine severa in scurt timp, pacientul manifesta simptome timp de cateva zile, din cauza unor probleme de sanatate ca bronsita acuta, infectii la nivelul unghiilor, rosu in gat, apendicita acuta, dermatita, meningita infectioasa sau o trauma fizica. Inflamatia acuta este provocata de ranirea tesuturilor sau bacterii, se instaleaza repede, tine cateva zile si se incheie fie prin disparitia inflamatiei, fie prin aparitia unui abces, fie prin transformarea in inflamatie cronica.

imunitate

Inflamatia cronica este provocata de un raspuns imunitar hiperactiv, de patogeni, iritanti sau virusi care raman in sistem, se instaleaza incet, dureaza luni sau chiar ani de zile si rezulta in cicatrizarea, ingrosarea sau chiar moartea tesutului afectat. Studiile arata ca inflamatia cronica poate duce la ingrasare, diabet, boli de inima si autoimune (artrita reumatoida, lupus, deficienta tiroida), atac cerebral si cancer. Deoarece nu se manifesta concret, poate fi depistata prin analize de sange – intreaba-ti si tu medicul de testul proteinei C reactive de inalta sensibilitate (hs-CRP)!

Care sunt simptomele inflamatiei cronice?

Inflamatia cronica se manifesta prin oboseala, afte bucale, dureri in piept si la nivel abdominal, febra, iritatii ale pielii, dureri articulare. Aceasta apare in cazul persoanelor care sufera de astm, sinuzita, peridontita, artrita reumatoida, colita ulcerativa, ulcer peptic cronic, boala Crohn, hepatita activa, tuberculoza.

Cum poti controla si limita natural inflamatia cronica?

greutatePentru a contracara natural inflamatia cronica, solutia consta in urmatoarea combinatie: mentinerea unei greutati normale + sport + alimentatie. Kilogramele in plus sunt in motor inflamator important: grasimea corporala este un tesut activ, care produce hormoni si secreta in corp substante care inflameaza. Si o reducere cu doar 5% a greutatii iti scade riscul de boli cardiovasculare si diabet, deoarece se manifesta prin pierdera grasimii abdominale viscerale. Miscarea scade si ea inflamatia, iar anumite alimente o afecteaza direct.

Descopera trucul psihologic care te determina sa iubesti sportul!

Ce rol joaca alimentatia in inflamatie?

In functie de ce alimente mananci zilnic, raspunsul inflamator al organismului tau poate fi dat la minim sau la maxim si te poti trezi prinsa intr-un cerc vicios: o dieta incorecta si obezitatea cresc inflamatia, care sprijina ingrasarea continua si alte probleme de sanatate. Descopera mai jos care sunt alimentele care favorizeaza cel mai mult inflamatia, care sunt cele care lupta impotriva ei si ce trebuie sa contina dieta proprie, pentru a evita inflamatia cronica!

burger cartofi prajitiAlimente care promoveaza inflamatia:

  • grasimile saturate – junk food-ul, alimentele prajite, dulciurile din comert, lactatele integrale si carnea (conventionala si procesata) sunt bogate in grasimi saturate (care cresc colesterolul „rau”/LDL si promoveaza inflamatia la nivelul intregului organism)

  • excesul de grasime polinesaturata Omega-6 – uleiurile vegetale bogate in Omega-6 si sarace in Omega-3 promoveaza inflamatia (ulei de porumb, de soia, de floarea-soarelui, de sofranel, de palmier, de seminte de bumbac, de susan, de alune), deci nu le consuma in exces

  • zaharul adaugat – gasit in dulciuri, bauturi carbogazoase, iaurt cu fructe, produse de patiserie, diverse sosuri, mareste glicemia si poate inrautati efectele grasimilor nesanatoase; descopera mai multe despre consecintele negative ale consumului excesiv de zahar aici

  • carbohidratii simpli (rafinati) – faina, painea, pastele si orezul alb, cerealele pentru copii cu zahar si arome adaugate, pizza, cartofii prajiti si chips-urile sunt carbohidrati care si-au pierdut aproape toata valoarea nutritionala in procesul de productie

  • indulcitorii artificiali si aditivii – colorantii artificali, emulsifiantii, potentiatorii de gust sau de aroma, aditivii chimici, conservantii si alimentele care se lauda ca sunt sarace in zahar („diet”) sau nu contin calorii sunt un semnal de alarma pe orice eticheta

carbohidrati complecsiAlimente care lupta impotriva inflamatiei:

  • fructe si legume – sunt pline de antioxidanti, care lupta cu inflamatia: vitaminele A, C si E, carotenoide (din fructele si legumele galbene si portocalii) si flavonoide (din cele rosii si mov); decopera pe blogul Sano Vita 12 alimente antioxidante si 15 fructe de padure bogate in antioxidanti

  • cereale integrale – contin fibre si seleniu, ajuta la dezvoltarea florei intestinale si reduc inflamatia

  • uleiuri vegetale si alimente bogate in Omega-3 – alege unele care au un raport sanatos (de 4:1) intre grasimile nesaturate Omega-6 si Omega-3 (ulei de seminte de in, de rapita, de cocos), ulei de masline (care are un raport de 10:1, dar contine o cantitate totala mica de grasimi polinesaturate si una mare de antioxidanti, care lupta cu inflamatia), avocado, nuci

  • condimente – in scortisoara, turmeric, curry, marar, oregano, ghimbir si rozmarin gasesti surse concentrate de antioxidanti

salataCu alte cuvinte, renunta la cafeaua bauta pe fuga dimineata, sandvisul cu salam si maioneza cumparat din oras, la praz, cina bogata in carne rosie si ciocolata intreaga mancata in fata televizorului, seara. Inlocuieste-le cu un bol de fulgi de ovaz (cu lapte vegetal, 2 linguri de stafide, 1 lingura de miez de nuca si cateva afine) dimineata, o salata (cu avocado, rosii, ardei grasi, spanac, paste integrale, ulei de masline, otet din cidru de mere si seminte de susan) la pranz/seara si 2 linguri de amestec de nuci + ¾ cana de struguri ori o salata de fructe presarata cu scortisoara la desert/ca gustare, pentru a incorpora alimente care lupta cu inflamatia in planul tau alimentar zilnic!

Gateste gustos si sanatos:
descopera alimentele antiiflamatorii marca Sano Vita!

Fulgi de secara

fulgi-de-secara-500g

Ulei din seminte de in presat la rece

ulei-presat-la-rece-din-sem-in-250-ml-sano-vita



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.