Cinci lucruri despre consumul de apă

A man and a woman drinking waterAi mai auzit probabil diverse statistici despre apă: că acoperă peste 70% din suprafața planetei, dar că numai în jur de 1% este potabilă și direct accesibilă oamenilor. Ori că apa reprezintă undeva între 50% și 70% din organismul unui adult, în funcție de vârsta, grăsimea și condiția fizică a acestuia. Oricât de interesante sunt, însă, astfel de informații răzlețe nu te ajută prea mult în viața de zi cu zi.

De aceea am scris acest articol despre hidratare, menit să te ajute imediat și explicit. Și care, pe scurt, îți spune un singur lucru – că sunt doar câteva mici schimbări pe care trebuie să le facem cu noi înșine ca să avem o viață semnificativ mai sănătoasă.

  1. Cantitatea optimă de apă pe zi

Anunțul acela de la TV cu „pentru o viață sănătoasă beți minimum 2 litri de apă pe zi” este mai mult o convenție, o cantitate medie pentru a obține în general cele mai bune efecte. Asta nu înseamnă că sfatul nu ar fi bun – dimpotrivă, doi litri reprezintă, într-adevăr, cantitatea  rezonabilă pentru un adult. Cantitatea minimă recomandată de apă depinde, însă, de la individ la individ – iar un prim criteriu este masa corporală. Iată cum putem calcula necesarul zilnic de apă:

Pentru desfășurarea optimă a proceselor fiziologice, un adult trebuie să consume zilnic aproximativ 35ml apă pentru fiecare kg din greutatea sa. În cazul copiilor vorbim de 50 de ml/kg și în cazul nou-născuților de 150ml/kg (nou-născuții își asigură nivelul de hidratare prin alăptare sau formula de lapte).

Sportivii și femeile însărcinate ar trebui să adauge – la ce le iese din acest calcul – cel puțin 600-700 ml în hidratarea zilnică.

De asemenea, în funcție de activitatea fizică desfășurată, de anotimp, de lucrul în condiții care favorizează transpirația, de anumite afecțiuni, trebuie adăugată apă în doza zilnică proporțional cu pierderile.

  1. De ce nu e bine să bei apă în timpul mesei

Cel mai probabil ți s-a întâmplat să simți o sete puternică în timpul sau după terminarea mesei și să apelezi la unul sau mai multe pahare de apă. Urmarea firească e o senzație de greutate, balonare și oboseală.

Apa provoacă această senzație neplăcută prin perturbări ale digestiei și prin creșterea presiunii la nivelul stomacului asemănător unei mese abundente (favorizând și boala de reflux gastroesofagian).  De aceea e recomandat să bei apă cu jumătate de oră înainte de a mânca sau la 1.5 – 2 ore după masă, pentru a lăsa timp digestiei să își urmeze cursul firesc.

Dacă totuși setea ți se pare prea puternică, încearcă să mesteci mâncarea mai mult timp – de până la 30 de ori – înainte de a înghiți. De asemenea, evită să adaugi sare în mâncarea deja pregătită. Pentru a evita instalarea setei la masă încearcă să te hidratezi bine între mese și, în plus, nu uita că totul ține de obiceiurile pe care ni le formăm.

  1. Mitul apei cu lămâie de dimineață

Există un mit care circulă de ceva timp pe internet care spune că un pahar de apă cu lămâie de dimineață stimulează metabolismul și arde grăsimile. Mitul nu este doar fals, ci poate fi chiar dăunător de fapt.

Apa cu suc de lămâie băută pe stomacul gol timp îndelungat poate provoca leziuni digestive, favorizând gastrite sau chiar diverse forme de ulcer. Soluția pentru arderea grăsimilor este simplă, banală și cunoscută tuturor: exercițiu fizic, somnul odihnitor și suficient și o dietă echilibrată. Nu există altă cale!

Mitul pornește, totuși, de la ceva nu foarte departe de adevăr. Consumul de apă  dimineața chiar are efecte benefice dovedite. După ce ne spălăm pe dinți, două pahare de apă băute încet pe stomacul gol, în vreo 10-15 minute, ajută la eliminarea mai rapidă a toxinelor și crește pofta de mâncare pentru micul dejun.

  1. Multă lume pur și simplu uită” să bea apă

Deși abundența și accesibilitatea apei e un lux în alte părți ale lumii, ni se întâmplă prea des să uităm să profităm de privilegiul de a avea apă în abundență și la discreție.  Deshidratarea nu își face mereu simțite efectele atât de rapid prin senzația de sete.

Pentru a rămâne fidel consumului optim de apă, încearcă să ții mereu o sursă de apă lângă tine. La birou sau la plimbare, când călătorești, acasă lângă canapea sau pe noptieră, oriunde. Obișnuința e cel mai puternic remediu împotriva deshidratării. Dacă nici asta nu e destul, atunci încearcă să îți pui alarme la intervale regulate de 30-60 de minute pentru a-ți aduce aminte să bei apă.

Hidratarea corespunzătoare este vitală într-o alimentație sănătoasă, care te ajută să ai mai bine grijă de creierul tau! Citește articolul de pe blog, pentru a descoperi si celelalte elemente din ecuație!

 

  1. Efectele deshidratării sunt mai nocive decât crezi

Deshidratarea are mai multe simptome prin care corpul te avertizează că nu bei destulă apă. Acestea pot însemna o piele mai uscată, un ten lipsit de luminozitate, senzație de amețeală, agitație, gestionare scăzută a stresului și o culoare mai închisă a urinei. Durerile de cap pot apărea și ele foarte des – de aceea e recomandat să încercăm să bem 2-3 pahare de apă înainte de a recurge la diverse pastile sau tratamente. Dacă deshidratarea era cauza acestei dureri, atunci ar trebui să te simți deja mai bine în câteva minute.

Oboseala ne va îngreuna și ea ziua dacă nu suntem atenți, ne atrage atenția Corina. Scăderea cantității de apă ingerată duce la scăderea volumului sangvin și afectează, deci,  oxigenarea craniană și tisulară. De aici acea senzație de astenie pe care o resimțim când suntem deshidratați”.

În concluzie, cea mai mare parte din efort stă în obiceiurile pe care ni le creăm. Începând cu primul pahar de dimineață, un stil de viață sănătos înseamnă hidratarea pe măsură, zi de zi.​



LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.