Alege sa petreci mai mult timp la soare! 6 beneficii ale razelor solare

beneficiile soareluiSoarele este o stea de plasma fierbinte, cu un dimetru de 1,39 milioane de kilometri, de 109 ori mai mare decat Pamantul si reprezentand 99,86% din masa totala a Sistemului Solar. Lumina si caldura soarelui sunt esentiale pentru viata: fara soare, planeta noastra nu ar fi altceva decat o uriasa minge de gheata si piatra. Soarele determina tipul de climat, ofera energie plantelor si animalelor, transforma vara in anotimpul preferat al pasionatilor de mare, nisip sau piscina si iti poate incalzi inima intr-o zi vantoasa de toamna.

Razele solare ne sunt benefice atat pe plan fizic, cat si emotional, dar prea mult sau prea putin soare poate avea un impact negativ asupra noastra, deci este vital sa intelegem care este cantitatea potrivita pentru a ramane sanatosi. Descopera, in articolul de mai jos, cele 6 beneficii solare asupra sanatatii si cate minute trebuie sa stai zilnic in soare plin (oriunde te-ai afla), pentru a te bucura de toate!

soarele si sportul1. Soarele are un efect similar sportului.

Nu te gandi ca poti inlocui miscarea din fiecare zi cu statul langa piscina, la soare :), dar e bine de stiut ca in zilele insorite ne creste continutul de oxigen din sange, organismul avand o capacitate crescuta de a-l livra tesuturilor, in mod similar cu ce se intampla in timpul unei sedinte de cardio. In plus, expunerea matinala la razele solare inseamna o greutate mai mica: conform unui studiu, adultii care stau la soare dimineata au un index corporal mai mic, in timp ce numeroase alte cercetari (Journal of Clinical Endocrinology & MetabolismPLOS MedicineNature CommunicationsPNAS) indica faptul ca o odihna optima echivaleaza cu managerierea mai usoara a propriei greutati.

soare piele sanatoasa2. Soarele iti ajuta pielea sa ramana sanatoasa si frumoasa.

Conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii, soarele poate ajuta si in cazul afectiunilor de piele precum psoriazisul, eczema, icterul sau acneea. Reversul medaliei este brutal: radiatiile ultraviolete in exces imbatranesc pielea, prin distrugerea colagenului (manifestata prin uscare si pierderea elasticitatii, riduri si pete).

3. Soarele iti creste durata de viata si fertilitatea.

Conform unui studiu (efectuat pe aproape 30.000 de femei din Suedia, timp de 20 de ani), cele care au stat mai mult la soare au trait – in medie – cu 0,6-2,1 ani mai mult decat cele care l-a evitat. Lumina solara creste nivelul testosteronului la barbati, in timp ce femeile care petrec mai putin de 1 ora in soare/saptamana ajung la menopauza cu 7-9 ani mai devreme (conform unui studiu facut in Turcia).

soarele si somnul4. Soarele te ajuta sa dormi mai bine.

Oamenii sunt fiinte diurne, deci iesi in fiecare zimineata afara, in soare, cel putin o ora, pentru a-ti regla productia de melatonina, hormonul care normalizeaza ritmul circadian (ceasul biologic intern, care influenteaza activitatea creierului si a hormonilor, schimbarile fizice, mentale si comportamentale pe parcursul a 24 de ore). Razele soarelui te vor ajuta sa adormi repede, sa dormi bine in timpul noptii si, prin urmare, sa ai energie a doua zi.

Citeste si articolul nostru despre importanta somnului si cate ore ar trebui sa dormi pe noapte!

energie solara

5. Soarele te ajuta sa lupti cu depresia.

In lunile lungi de iarna sau cand toamna tine cerul permanent innorat si nu zaresti soarele, se instaleaza astenia, o tulburare afectiva de sezon cauzata de schimbarile de anotimp. Asta pentru ca expunerea la lumina naturala incurajeaza eliberarea de serotonina („hormonul fericirii”): atunci cand razele de soare patrund in ochi si ajung la retina, trimit semnale anumitor zone speciale ale acesteia, declansand cresterea nivelului serotoninei. Existent in cantitati optime in organism, acest hormon te relaxeaza, iti da o stare de spirit buna, te ajuta sa fii mai calma si mai concentrata; daca are un nivel scazut, iti reduce functia imunitara si iti provoaca depresie.

6. Soarele te ajuta sa lupti cu bolile osoase, bolile de inima si cancerul (prin productia de Vitamina D).

Vitamina D joaca un rol important in sanatatea organismului: ajuta sistemul imunitar sa lupte cu boli usoare (raceala, gripa) sau grave (tuberculoza, scleroza multipla, diabetul de tip 1, boli autoimune); mentine sanatatea osoasa (promovand absorbtia de calciu si fosfor); te poate proteja de cancer si boli de inima. Doza zilnica recomandata (DZR) de Vitamina D este de 10 mcg (400 unitati internationale/UI) pentru copiii de pana la 1 an, 15 mcg (600 UI) pentru persoanele de pana la 70 de ani si 20 mcg (800 UI) pentru persoanele de peste 70 de ani.

vitamina D mare soare

In jur de 50-90% din Vitamina D din corp este produsa natural (din colesterol, sub actiunea razelor solare, sub forma de Vitamina D3, cantitatea depinzand de timpul petrecut la soare, latitudinea, hainele purtate, prezenta cremei de protectie si pigmentatia pielii). Restul vine din alimentatie (ulei de cod, somon, ton, sardine, macrou, suc de portocale, cereale, lapte si iaurt fortitificat, oua) si suplimente (de vitaminele D2 sau D3).

Conform unui studiu, Vitamina D obtinuta din alimentatie si prin expunerea la soare este mult mai eficienta decat Vitamina D din multe suplimente – care, administrate prost, pot avea efecte toxice. Hipervitaminoza D (intoxicarea cu Vitamina D) este extrem de rara, dar este posibila si apare in timp (aceasta este o vitamina solubila in grasime, care nu poate fi eliminata din corp, deci se acumuleaza), de cele mai multe ori fiind produsa de prea multe suplimente de vitamine (limita superioara sigura este, conform specialistilor, 4.000 unitati/zi). Este aproape imposibil sa ai prea multa Vitamina D in corp din alimentatie sau prin expunerea la soare – cea mai buna sursa de Vitamina D.

vitamina D soareConform Harvard School of Public Health, se estimeaza ca la nivel mondial exista 1 miliard de persoane care au deficienta de Vitamina D. Ai sanse mari sa te afli printre ele daca:

  • traiesti la nord de linia care leaga San Francisco, Philadelphia, Atena si Beijing (cum este si cazul nostru, al romanilor); radiatiile UVB (la care pielea reactioneaza prin crearea Vitaminei D3) sunt mai puternice aproape de Ecuator si mai slabe la latitudini mai mari, prin urmare primavara, toamna si iarna europenii si americanii nu pot produce aceasta vitamina din surse solare

  • nu iesi sa te plimbi in soare cel putin 15 minute/zi, cu bratele si picioarele descoperite (daca ai pielea mai inchisa la culoare, te acoperi din cap pana in picioare sau folosesti o crema de protectie solara, timpul trebuie sa fie mai lung)

  • esti o persoana supraponderala/obeza, in varsta sau de culoare

soare vitamina DDe cat timp petrecut la soare ai nevoie pentru a avea un nivel sanatos de Vitamina D? 30 de minute in soare, purtand un costum de baie, inseamna (conform unui studiu) o productie de: 50.000 UI pentru majoritatea persoanelor caucaziene, 20.000-30.000 UI pentru persoanele bronzate si 8.000-10.000 UI pentru persoanele de culoare.

Pe intelesul tuturor, daca ai pielea deschisa la culoare, doar cateva minute petrecute in soare plin, la amiaza, in costum de baie, fara crema de protectie solara, sunt destule pentru a-ti lua DZR. Daca te-ai bronzat deja sau ai pielea mai inchisa, stai 15-20 de minute la soare. Persoanele de culoare au nevoie de 6 ori mai multa expunere solara decat cele cu pielea foarte deschisa, pentru a produce DRZ. Daca nu esti la mare, iti sunt suficiente 5-15 minute/zi de plimbare prin soare, vara, cu bratele si fata expuse si neprotejate de crema.



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.