Cum folosim uleiul de cocos în bucătărie

Cu toții ne dorim o viață cât mai activă și sănătoasă, iar mulți dintre noi încearcă să facă tot posibilul să mențină un echilibru „pe plus” atât în viața personală și profesională, cât și în alimentația zilnică – parte integrantă din ambele.

Folosirea untului și a altor tipuri de grăsimi animale sau, desigur, a uleiului vegetal când preparăm ceva la tigaie ori la ceaun aduce un plus de gust mâncării noastre, însă – iar aici nu vă spunem niciun secret – prăjeala poate dăuna puternic organismului pe termen mediu și lung. O alternativă la grăsimile animale și vegetale tradiționale – și gustoasă cât cuprinde – este uleiul de cocos, prezent și în oferta noastră. Care sunt beneficiile pentru sănătate ale uleiului de cocos, cu ce tipuri de preparate poate fi asociat și de ce alte aspecte trebuie să țineți cont în procesul de gătire aflați din articolul de mai jos.

ulei de cocos

În primul rând, trebuie să înțelegem un lucru esențial despre acest ulei: conține grăsimi saturate, iar consumul lui în alimentație trebuie să fie în cantități mici. Pe de o parte, pentru că grăsimile saturate reprezintă categoria de macronutrienți care furnizează cele mai multe calorii per gram de grăsime. Pe de altă parte, pentru că aceleași grăsimi saturate se consideră că predispun la dezvoltarea anumitor afecțiuni atunci când sunt consumate în exces. Chiar dacă are o compoziție deosebită față de grăsimile saturate de origine animală, beneficiile pentru sănătatea cardiovasculară, pierderea în greutate și chiar prevenirea bolii Alzheimer ale grăsimii din cocos sunt încă insuficient studiate și clarificate.

Nu în ultimul rând, trebuie reținut faptul că uleiul de cocos are un punct de ardere mai ridicat (175 de grade Celsius) față de alte uleiuri. Acest lucru este foarte important pentru organismul nostru: dacă uleiul este ars, devine și mai dăunător.

Iată așadar și alte avantaje ale folosirii uleiului de cocos în bucătărie:

O aromă fină și puternică

Nu este o regulă, însă ar trebui să ținem cont și de tipul de ulei de cocos pe care îl folosim. De exemplu, varianta recomandată este cea extrasă mecanic, adică presat la rece, întrucât astfel își menține toate proprietățile.

Dacă îți dorești pur și simplu să oferi un alt gust și o altă aromă plăcintelor sau prăjiturilor tale, folosește ulei de cocos în locul margarinei vegetale sau a untului. Este puțin mai sănătos și din nu puține puncte de vedere – mai gustos.

Uleiul de cocos merge cu orice

De la legume trase în tigaie, mâncare tradițională românească, deserturi fără coacere, până la o simplă salată, uleiul de cocos poate fi un înlocuitor al oricărei grăsimi pe care o folosești în bucătărie. E ușor de folosit, versatil și – am spus-o deja – mai aromat.

Uleiul de cocos e ușor de depozitat

Uleiul de cocos, în forma lui naturală, este solid. Temperatura de topire a acestuia este de 24,4 grade Celsius. O idee bună e să-l lăsăm să se topească, după care să-l depozităm în tăvițele pentru cuburi de gheață și să-l păstrăm în frigider. Astfel, o să fie mult mai ușor de folosit și îți poți contoriza și cantitatea pentru fiecare meniu în parte.

Temperatura face diferența!

E important de reținut temperatura la care uleiul de cocos se topește: dacă îl combini cu ingrediente precum ouă, lapte etc. iar acestea sunt reci, uleiul de cocos se va solidifica. De aceea este bine, când gătim cu ulei de cocos, să folosim ingrediente care au temperatura camerei.

Ce să gătim cu ulei de cocos

Cine nu iubește clătitele? Fie că le prepari pentru micul dejun sau ca desert, clătitele sunt ușor de făcut și gustoase. De regulă, folosim ulei vegetal pentru a unge tigaia înainte să gătim aluatul – dacă folosim ulei de cocos, clătitele vor ieși mai pufoase și cu o aromă mai fină.

De asemenea, cu ulei de cocos se mai pot prepara delicioase deserturi fără coacere (tarte, torturi, ciocolată), acesta având capacitatea de a întări compoziția desertului la rece.

clătite din ulei de cocos
Clătitele făcute cu ulei de cocos au o aromă mai fină. Foto – Shutterstock

Cum am spus și anterior, uleiul de cocos merge cu orice – fie că prepari o salată, ori o mâncare gătită îndelung. Salatele, în mod deosebit, ne dau ocazia să fim inventivi: adăugăm un cubuleț de ulei de cocos și amestecăm conținutul salatei până obținem ceea ce ne așteptam, dar un pic altfel – cu un gust mai exotic! Nu trebuie uitat că ingredientele trebuie amestecate când sunt la temperatura camerei, pentru a evita procesul de solidificare a uleiului.

salata cu ulei de cocos
Uleiul de cocos este un bun prieten al salatelor. Foto – Shutterstock

De fiecare data când vrei să faci o prăjitură, gândește-te că există o variantă mai gustoasă și mai aromată atât pentru ungerea tăvii în care coci aluatul, cât și pentru compoziție sau chiar glazuri. Adaugi câteva cubulețe de ulei de cocos pentru gust și consistență și ungi tava tot cu acesta.

Merge și uns pur și simplu pe felia de pâine (poate fi și prăjită, pentru un plus de gust), în diverse combinații de smoothies sau shakes.

Rezultatul? Încercați, veți vedea.

P.S.: Atragem atenția totuși că este o grăsime, care furnizează multe calorii organismului și de aceea e recomandat a fi folosit din când în când, însă ca alegere zilnică fiind preferate grăsimile bogate în acizi grași nesaturați de tip omega 3-6-9.



LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.