Tot ce trebuie să știi despre tofu

Tot ce trebuie să știi despre tofu

În zilele noastre, tofu nu pare a fi deloc un aliment mai ieșit din comun decât pâinea. Mai toată lumea știe că este făcut din soia, nu conține produse de origine animală și, mai mult sau mai puțin, este folosit drept un înlocuitor pentru brânză. Este așadar un produs pe cât se poate de răspândit și comun în alimentația noastră, iar mulți îl consideră de neînlocuit în bucătăria lor.

Totuși, asemenea multor alte alimente, tofu are o poveste mult mai încărcată decât am crede. De fapt, până în ultimele zeci de ani, nici nu l-ai fi putut numi drept o mâncare europeană, pentru noi fiind mai mult un soi de produs neobișnuit ce stârnește simpla curiozitate. Pentru a vedea cum a ajuns să fie ceea ce reprezintă azi pentru noi, trebuie să aruncăm o privire destul de lungă înapoi în timp, până la începuturi…

 

Originea tofu

 

Originea tofu, conform tuturor dovezilor istorice, se află în Orientul Îndepărtat, pe teritoriul Chinei. Deloc surprinzător, același loc care ne-a dat și soia. Cea mai veche mențiune despre acest produs este de acum peste 2000 de ani. Există diverse teorii și legende despre cum a fost descoperit tofu, de la invenția unui prinț și până la împrumutarea unor tehnici de la nomazii mongoli, însă niciuna nu se află dincolo de orice dubiu.

Cel mai plauzibil scenariu pare a fi acela că a fost descoperit întâmplător, atunci când o pastă de boabe de soia fierte a fost amestecată cu sare impură mare. Cea din urmă conținea probabil săruri de magneziu și calciu, de care era nevoie pentru a închega întreaga substanță.

Ce trebuie să reținem este că acel tofu din antichitate era foarte diferit de ceea ce cunoaștem astăzi, probabil mult mai moale și mai puțin închegat. Chiar și așa, în următorii peste 1000 de ani produsul s-a răspândit și în restul țărilor vecine. Din Japonia și Coreea și până în Vietnam și Laos. Chiar dacă pentru noi el a fost văzut cel puțin parțial ca o variantă vegetală pentru brânză, pentru persoanele cu intoleranță la lactoză a fost mereu un produs apreciat pentru ceea ce este el în sine. Interesant este că numele ne-a parvenit prin japonezul tōfu, împrumutat din chinezescul dòufu.

 

Cum se prepară tofu

 

Deloc surprinzător, este creat printr-un proces destul de asemănător cu cel prin  care este făcută și brânza de origine animală. În linii mari, primul pas este întotdeauna obținerea laptelui de soia prin înmuierea, fierberea, pisarea,  și strecurarea boabelor de soia. După aceasta urmează introducerea coagulantului în laptele de soia care va da naștere la mai multe cheaguri formate în interiorul acestuia, exact ca în cazul cheagurilor de caș. La final, aceste cheaguri sunt presate în bucăți mai mari în funcție de consistența dorită și astfel avem renumitul tofu.

Dincolo de acestea, există diferite alte metode de detaliu în funcție de cum se dorește să arate tofu în final. Așa cum și brânza vine în forme foarte diverse, același lucru se aplică și la tofu. Există varietăți mai moi sau mai tari, mai mult sau mai puțin sărate și combinații cu diverse alte ingrediente.

 

Beneficiile consumului de tofu

 

Spre deosebire de brânza de origine animală, tofu are o serie de avantaje de la sine înțelese. Lipsa colesterolului și faptul că poate fi consumat de cei ce suferă de intoleranță la lactoză reprezintă principalele motive pentru care îl aleg vegetarienii.

Tofu are, de asemenea, și o valoare calorică scăzută, rămânând, în același timp, o sursă importantă de proteine cu toți cei 9 aminoacizi esențiali. Pe lângă aceasta, este o resursă de antioxidanțí, vitamine, fier, magneziu, cupru și zinc. – toate acestea, fără a conține gluten. Diferite studii indică faptul că ar putea ajuta în mod semnificativ la prevenirea cancerului, osteoporozei și bolilor de inimă. În plus, se pare că are un impact pozitiv și asupra simptomelor asociate menopauzei, fiind un ajutor de nădejde pentru diminuarea bufeurilor specifice.

 

Rețete în care poți folosi tofu

 

Faptul că tofu este făcut din soia ne-ar putea face să presupunem că moștenește și versatilitatea acestui aliment. Iar presupunerea ar fi pe deplin corectă, căci câte nu poți face cu el…?

Trebuie amintite măcar câteva exemple din bogatul nostru rețetar. Omleta de tofu umplută e oricând o opțiune bună pentru micul-dejun. O masă mai ușoară de după-amiază poate fi oricând rezolvată cu o salată de tofu marinat. Ori poate o gustare din pastă cremoasă din tofu și pătrunjel sau ricotta din spanac și tofu. Pentru o cină mai sățioasă recomandăm oricând niște chifteluțe din morcov și tofu sau – probabil că de asta nici nu știai – mici din tofu. Nu se putea să nu menționăm un desert delicios precum prăjitura din tofu și ciocolată.

Dacă l-ai introdus în dieta ta, continuă; dacă nu încearcă!



LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.