Sfaturi cu privire la alimentatia ta in perioada postului

alimente de post

Perioadele de post, adica de evitare a anumitor tipuri de alimente, in special cele de origine animala, sunt recomandate de nutritionisti tuturor persoanelor, indiferent de varsta. Adaptate perfect fiecarui organism ca durata si componenta si intelese corect de catre cei ce le practica, posturile aduc numeroase beneficii fiziologice, ce se traduc apoi si intr-o stare de energie si de buna dispozitie.

Privarea de anumite alimente asigura o perioada de relaxare corpului, care isi schimba pentru o scurta perioada modul de a se hrani si sursele din care isi ia anumite elemente nutritive. Postul inseamna insa si o perioada in care oamenii trebuie sa fie mai cumpatati cu ceea ce fac, ce gandesc, ce vorbesc, ce exprima, ce simt, nu numai cu ceea ce aduc in corpul lor.

Inteles gresit de multi dintre noi, postul alimentar este considerat a fi o perioada destul de neplacuta, ce conduce de regula la doua rezultate la fel de neplacute: fie ingrasare, fie anemiere.

Extremele perioadei de post

Din cauza unei alimentatii bazate aproape in exclusivitate pe paste fainoase, paine, cartofi, zacusca sau produse din comert, precum pateul vegetal sau crenvurstii vegetali, carbohidratii si aditivii alimentari in exces conduc in mod obligatoriu la acumularea de kilograme in plus.

La cealalta extrema, multi dintre noi, tocmai din teama de a nu se ingrasa, recurg la o alimentatie insuficienta, saraca in vitamine sau in nutrientii esentiali, ceea ce duce la o scadere a energiei, a tonusului si la o slabire incorecta si periculoasa.

Pentru a evita oricare dintre cele doua situatii, specialistii recomanda introducerea in alimentatia din timpul perioadelor de post – dar nu numai atunci – si a altor tipuri de produse, poate mai putin utilizate si cunoscute la noi, dar care au un aport nutritiv mare si un numar scazut de calorii.

Alimente recomandate pentru perioada postului

In perioada postului nu trebuie sa avem o alimentatie saraca, organismul nostru are in continuare nevoie de nutrienti, vitamine, proteine, lipide si glucide, si nu trebuie sa il privam de toate acestea.

Ar fi bine sa avem un regim alimentar echilibrat care sa contina atat proteine, lipide, cat si carbohidrati, variind proportiile in functie de particularitatile fiecarei persoane in parte: copil, varstnic, gravida, activitate fizica sau intelectuala intensa etc.

Monica Macisanu, medic specializat in slabire

Iata cateva alimente pe care ar trebui sa le incluzi in alimentatia ta in aceasta perioada:

Nautul

naut

A treia cea mai raspandita leguma din lume, nautul a intrat usor, usor si pe mesele romanilor, mai ales datorita retetelor orientale si a restaurantelor cu acest specific. Nautul este foarte hranitor, fiind un excelent inlocuitor al carnii datorita procentului mare de proteine pe care le contine, precum si a grasimilor, fibrelor, mineralelor, complexului de vitamine B si nu numai. Boabele de naut pot fi preparate in foarte multe feluri: fierte, coapte, prajite, lasate la germinat sau adaugate in alte preparate. Intre retete amintim celebrul Humus (un pateu din boabe de naut), chiftele cu naut, tocanite, salate diverse, etc.

Soia

soia

Aceasta leguminoasa poate fi gasita in comert sub diverse forme, de la boabe uscate pana la diverse semipreparate sau tofu. Desi mult timp la noi a fost vazuta ca o amintire neplacuta din perioada comunista, proprietatile si calitatile sale deosebite au readus acest aliment in cosul multora dintre noi. Soia este foarte bogata in proteine (36%), carbohidrati (30%) si grasimi sanatoase (20%), continand in acelasi timp si vitaminele A, B1, B2, C, D si E. Dincolo de aportul nutritiv, soia contribuie si la imbunatarirea starii de sanatate, prevenind probleme precum colesterolul, diabetul, digestia si controlul greutatii.

Lintea

linte

Lintea a intrat relativ recent in alimentatia noastra, chiar daca prezinta foarte multe beneficii pentru organism. Exista mai multe varietati de linte, acestea difera prin culoare, gust si timp de fierbere, cele mai des intalnite la noi fiind lintea rosie, lintea verde, lintea maro si lintea neagra. Acest produs poate fi utilizat pentru prepararea supelor crema, a unor piureuri, pilafuri, salate sau garnituri in combinatie cu alte legume. Lintea este saraca in calorii si zaharuri, insa foarte bogata in proteine, fier, vitamine si minerale.
Aceste trei alimente minune pot fi integrate cu usurinta in alimentatia tuturor, fiind produse cu un nivel nutritional mare si cu un numar de calorii mic pe unitate, ceea ce va asigura atat o dieta echilibrata si bogata in vitaminele si mineralele esentiale, cat si o digestie corecta si un nivel de energie ridicat, fara riscul depunerii unor kilograme in plus.

Adevaratul post care ar trebui recomandat tuturor este abtinerea de la orice fel de mancare atatatoare si folosirea corespunzatoare a alimentelor hranitoare, simple, de care Dumnezeu a avut grija sa existe din abundenta. Oamenii ar trebui sa se gandeasca mai putin la ceea ce vor manca sau bea, la hrana vremelnica, si sa se gandeasca mult mai mult la hrana din cer, care va da sanatate si vitalitate întregii lor experiente religioase.



Ti-a placut? Distribuie mai departe!
Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.