Învață să apreciezi mâncarea cu mindful eating

Mindful eatingMindful eating sau mâncatul conștient este o practică ce dorește să ne învețe cum să ne putem bucura cu adevărat de mâncare. Nu se referă numai la gustul mâncării sau la calitățile ei nutritive, ci la cum ne luăm mesele zi de zi și cum le integrăm în programul nostru.

În ultimele decenii s-a răspândit tot mai mult practica mâncatului absent sau mindless eating. Atunci când mâncăm în fața televizorului, sau în timp ce conducem ori vorbim la telefon, când suntem complet distrași de altă activitate decât să ne concentrăm pe ce avem în farfurie, intrăm pe un fel de pilot automat. Acest fenomen este strâns legat de nivelul tot mai ridicat de obezitate, mâncat în exces și anxietate. Unele studii arată că 75% din cazurile în care mâncăm prea mult au cauze emoționale. Stresul sau supărările de orice cauză ne conving mult mai ușor să comandăm fast-food sau mâncăm o ciocolată întreagă în jumătate de oră.

 

Mâncatul cu mintea

 

Tocmai din cauza acestor motive există tot mai mulți care spun că mâncatul nu se face doar cu gura, ci și cu mintea. Mindful eating face parte din curentul mai mare de Mindfulness, o filosofie regăsită în diferite forme în mai multe religii de mii de ani.

Aceasta pune accent pe trăirea și pe direcționarea atenției pe prezent, pe gândurile, emoțiile și senzațiile pe care le avem în clipa prezentă. Un fel de „trăiește clipa într-un mod profund” în loc să ne lăsăm absorbiți de gândurile noastre despre obișnuit, nesatisfăcător, trecut sau viitor și să uităm să trăim. Prin extensie, Mindful eating ne îndeamnă să ne bucurăm cu adevărat de ceea ce mâncăm și să fim „prezenți” în timp ce o facem. Sunt mai multe de explicat în teorie, dar cu siguranță vei înțelege mai bine diferența dacă vei compara masa de sarbătoare, pregătită și savurată împreună cu restul familiei, cu prânzul luat pe grabă în pauza de masă în timp ce scrollezi pe telefon.

Mindful eating înseamnă să acorzi mai multă atenției sursei de proveniență a mâncării – dacă e cumpărată de la un fast-food sau e gătită acasă, de pildă. Să fii mai atent la gustul și la textura mâncării – dar și la cum te simți după masă. Înseamnă chiar să conștientizezi efectele unor alimente asupra mediului înconjurător. Modul în care ceva ce ajunge la tine pe farfurie este produs sau crescut devine unul dintre criteriile tot mai importante după care oamenii își selectează alimentația în zilele noastre. Sunt și câțiva pași dacă vrei să vezi cu adevărat ce înseamnă mindful eating:

 

  •       Savurează în bucăți mici și mestecă atât cât e nevoie. Este un sfat bun atât pentru organismul tău, cât și pentru experiența unei mese satisfăcătoare.
  •       Mănâncă încet și evită mâncatul în exces. Pofta ne face de multe ori să consumăm mai mult decât avem cu adevărat nevoie.
  •       Nu sări peste mese. Foamea îndelungată pe timpul zilei îți poate influența peste câteva ore deciziile alimentare.
  •       Cumpără, gătește și mănâncă exact cât ai nevoie. Cu toții știm cum foamea ne face să cumpărăm mai mult decât putem mânca. Risipa nu servește nimănui.
  •       Delectează-ți simțurile. Mâncarea nu este doar pentru a-ți umple stomacul, ci pentru a te bucura de un moment plăcut al zilei.
  •       Mănâncă împreună cu prietenii sau familia. Masa nu are doar rolul satisfacerii unei nevoi fiziologice, ci și pe cel de a aduce împreună oamenii.

 

Par lucruri mici, dar adunate ne pot schimba ziua și stilul de viață. Starea de bine vine uneori din cele mai mărunte și aparent banale obiceiuri, însă avantajul este că micile ajustări pot produce marile schimbări. Așa că data viitoare când vine ora prânzului, la muncă sau acasă, încearcă să faci să fie o ocazie specială și un moment de bucurie. Crede-ne, va merita!



LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.