De ce e bine să ai o dietă colorată?

un bol colorat, De ce e bine să ai o dietă colorată?

Cu toții știm că este foarte important să mâncăm fructe și legume. Sunt foarte sănătoase și benefice pentru organism, prin conținutul ridicat de nutrienți – ca să nu amintim de infinitatea de gusturi și texturi. Puțini știu însă că la fel de important este să ai o dietă cât mai… colorată. Unul dintre cele mai bune și simple criterii după care te poți ghida este ca mâncarea ta să nu aibă tot timpul aceeași culoare.

Cum adică aceeași culoare? Fructele și legumele se împart în cinci categorii de culoare: roșu, verde, mov/albastru, portocaliu și alb/maro. Fiecare culoare vine la pachet cu un set de substanțe chimice unice pentru combaterea bolilor, numite fitonutrienți. Aceste substanțe fitochimice conferă fructelor și legumelor culoarea lor vibrantă și, desigur, unele dintre proprietățile lor sănătoase.

 

Roșu

Căpșunile, merele, cireșele, ardeii și alte fructe sau legume roșii au această culoare datorită unui pigment numit licopen. Acesta este un puternic antioxidant, care poate reduce riscul de apariție a cancerului și ne ajută să ne menținem inima sănătoasă.

Mov/Albastru

Antocianii sunt pigmenți care oferă vinetelor, murelor, afinelor, sfeclei și strugurilor culoarea distinctivă. La fel ca licopenul, sunt  puternici antioxidanți care pot reduce apariția cancerului, a accidentelor vasculare cerebrale și mențin inima sănătoasă.

Portocaliu/Galben

Toate fructele și legumele care au această culoare conțin carotenoizi. Unul dintre aceștia este betacarotenul care este prezent în morcovi, dovleci și în cartofii dulci. Acesta este  transformat în organismul nostru în vitamina A, care menține integritatea membranelor celulare, a pielii și sănătatea ochilor. Alți pigmenți carotenoidici sunt luteina și zeaxantina, despre care se știe că ajută la prevenirea cataractei și a degenerescenției maculare care apare odată cu vârsta – și care poate duce la orbire.

Verde

Verdețurile conțin o serie de fitonutrienți, precum polifenolii, carotenoizii, indolii și saponinele, toate având propietăți anticanceroase. Polifenolii au fost legați de o serie de beneficii pentru sănătate, ca reducerea obezității, scăderea stresului oxidativ și a inflamației precum și menținerea sănătății cardiovasculare. Iar plante precum spanacul și broccoli sunt surse excelente de folat implicat în formarea tubului neural al fătului, dar și în sănătatea creierului adult.

Alb/Maro

Fructele și legumele albe conțin o serie de compuși fitochimici, printre care și aliina (care se găsește în usturoi și ceapă), cunoscută pentru proprietățile sale antigripale, antibacteriene, hipotensive, de scăderea a colesterolului și de stimulare a digestiei. Bananele și cartofii, sunt, de asemenea, o sursă bună de potasiu implicat în buna funcționare a aparatului cardiovascular.

Pentru a te asigura că alimentația ta este cât mai colorată îți poți împărți fructele și legumele pe culori și poți încearca să mânănci în fiecare zi o culoare diferită. O altă variantă ar fi să mănânci zilnic un curcubeu, adică îți umpli farfuria cu cât mai multe fructe sau legume din fiecare categorie de culoare. Așa o să ai o masă numai bună de postat pe Instagram și îți iei și doza necesară de nutrienți! 🙂



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.