Cum să renunți la poftele nesănătoase

o fata mâncând un măr, poftăStai în pat și dintr-odată, fără a ști de unde, te apucă poftele nesănătoase, spre exemplu ciocolată, o brioșă sau poate chiar cartofi prăjiți. Pofta este atât de mare încât abia te poți stăpâni să nu mergi la cel mai apropiat magazin să îți iei o ciocolată sau poate două. Și nu știm cum se face, însă niciodată nu ne este poftă de ceva sănătos, cum ar fi de un măr – numai de alimente bogate în grăsimi sau pline de zahăr :(.

De cele mai multe poftele nesănătoase ne stau în cale atunci când încercăm să adoptăm o dietă sănătoasă. Am scris acest articol ca să te ajutăm să înțelegi de ce apar aceste dorințe nesănătoase și cum poți să scapi de ele.

De ce ne este poftă de anumite alimente?

În urma mai multor studii, oamenii de știință au emis ipoteza conform căreia atunci când simțim nevoia să consumăm un anumit lucru poate fi vorba de un dezechilibru existent în organism – precum conținutul scăzut de zăhăr din sânge, deshidratare, schimbări hormonale sau chiar și din cauza stresului sau a factorilor externi. Totodată, și amintirile pot avea un anumit rol în acest fenomen. Ne referim la acele momente când treci pe lângă un restaurant și simți mirosul de sarmale și brusc îți amintești de bucătăria bunicii, apoi imediat apare pofta de sarmale. Reclamele de la televizor și de pe telefonul tău îți stârnesc, și acestea, diverse pofte. Acum să fim seriosi, câți dintre noi nu ne-am dorit o bucată din ciocolată care tot apare pe ecranele noastre…?

Aceste pofte pot totuși să difere de la individ la individ. Unii simt nevoia să consume mai mult dulce iar alții mai mult alimente sărate. Însă adesea preferința nu depinde numai de papilele noastre gustative. Din cauza schimbărilor hormonale, femeile tind să își dorescă alimente bogate în carbohidrați sau zahăr chiar înainte de apariția menstruației.

De ce totuși preferăm alimentele bogate în grăsimi în schimbul alimentelor sănătoase? Este dovedit că mâncărurile bogate în grăsimi, carbohidrați sau zahăr ne ridică, pentru moment, starea de spirit, de aceea nu ne aplecăm după un măr atunci când suntem triști.

Cum poți încerca să renunți la poftele nesănătoase:

  • Nu te înfometa – este extrem de important să nu sari peste mese deoarece proteinele țin foamea și poftele la distanță. O soluție e să introduci în alimentația ta de fiecare zi proteine vegetale precum cele din fistic, unt de arahide, boabe din năut/soia la cuptor, iaurt și cereale.
  • Nu uita să te hidratezi –unele simptome de deshidratare ușoară – dureri de cap, oboseală, amețeală și dificultăți de concentrare – pot semăna și pot fi confundate cu simptomele de foame. Așadar, când simți nevoia să mănânci ceva, mai bine începi cu un pahar cu apă, poate doar îți era sete.
  • Dormi 7-8 ore pe noapte – lipsa de somn poate duce la dorința de a consuma alimente nesănătoase
  • Păcălește-ți pofta – dacă simți nevoia de a consuma ceva dulce, în loc de ciocolată încercă să mănânci fructe, iar dacă vrei ceva sărat înlocuiește cartofii prăjiți cu covrigei.
  • Scade cantitatea – în loc să mănânci o cutie întreagă de biscuiți, poate reușești să iei numai un biscuite. Știm, este greu, însă numai așa poți evita excesul.

Acum, pe final, vrem să știți că poftele nesănătoase nu sunt un capăt de lume și vă puteți permite uneori să cedați tentațiilor, mai ales dacă duceți un stil de viață sănătos și o alimentație bogată în nutrienți  și fitonutrienți esențiali. Tot ce contează e să vă simțiți bine în corpul vostru și, indiferent de cum alegeți să vă trăiți viața, nu uitați că moderația este cheia!



LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.