Cum poti sa iti pastrezi sanatatea la varsta de mijloc?

sanatate varsta de mijlocExpresia populara romaneasca „batranete, haine grele” rezuma toate dificultatile legate de inaintarea in varsta, dar o alta vorba la fel de inteleapta spune ca „Mintea de la tinerete este toiag la batranete”. Cu alte cuvinte, daca ai grija de tine din timp, poti avea o batranete usoara. Plecand de la aceasta idee, astazi iti dam cateva sfaturi utile (si documentate) legate de cum poti sa ramai sanatos/sanatoasa la varsta de mijloc (40-50 de ani), pentru a evita cat mai mult timp instalarea durerilor si a diverselor afectiuni, pentru a imbatrani frumos si sanatos. Primul pas este legat de intelegerea faptului ca sanatatea fizica, mentala si emotionala sunt conectate. Si nu uita: nu este niciodata prea tarziu pentru a incepe sa ai mai bine grija de tine!

Atentie la alimentatie!

O alimentatie echilibrata nu este singura modalitate in care poti sa iti pastrezi sanatatea la varsta de mijloc, dar adesea este primul pas in aceast directie. Nu te axa pe cure de slabit si diete minune, ci pe obiceiuri alimentate sanatoase, care iti vor creste energia si iti vor conferi o stare de bine permanenta. Mai mult ca sigur, o alimentatie echilibrata te va ajuta oricum sa si scapi de kilogramele in plus. Pentru a manca sanatos, urmeaza sfaturile de mai jos:

mancare sanatoasa

  • renunta la mancarea procesata – nu mai cumpara mancare ambalata din magazin, care este plina de aditivi, sare, grasimi si zahar (carne procesata, supe instant, feluri de mancare congelate/la conserva, dulciuri, chips-uri, produse energizante), alege in schimb produse cu cat mai putine ingrediente pe ambalaj si gateste acasa toate mesele de peste zi

  • renunta la zaharul in exces – Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda un consum maxim de 6 lingurite de zahar/zi (25 g), dar majoritatea dintre noi consuma prea mult zahar adaugat (ceea ce duce la ingrasare, diabet de tip 2, boli de inima si nu numai); inlocuieste zaharul alb cu alternative naturale si alege cat mai des un fruct in loc de o ciocolata

Descopera care sunt cele 12 consecinte negative ale consumului excesiv de zahar!

  • incepe sa mananci mai des nuci de tot felul – inlocuieste snacks-urile nesanatoase cu un pumn de nuci, alune de padure, caju, fistic, nuci pecan, de Macadamia si braziliene, migdale, arahide; sunt bogate in fibre (care maresc senzatia de satietate si pot reduce colesterolul si riscul de diabet), acizi grasi esentiali Omega-3, L-arginina si Vitamina E (benefice inimii); in urma analizarii a 20 de studii legate de beneficiile nucilor, in 2016 specialistii au concluzionat ca un consum de 28 g/zi reduce riscul de boli cardiovasculare, cancer si mortalitate (generala si provocata de boli respiratorii, diabet si infectii)

Descopera de ce ai nevoie de acizii grasi esentiali Omega-3 si Omega-6!

Alege caju crud, pentru un produs natural de top!

caju-crud-500gNucile caju contin multe fibre, vitamine si minerale importante pentru corpul tau si grasimi nesaturate sanatoase (intr-o doza mai mica decat migdalele sau alunele de pamant).

  • inlocuieste bauturile dulci si alcoolice cu apa – renunta la apa cu arome, sucurile acidulate din comert si bauturile alcoolice, in favoarea apei simple, cea mai buna modalitate de hidratare zilnica

Descopera cata apa trebuie sa bei zilnic pentru o viata sanatoasa!

  • axeaza-te pe legume – gateste des legume diverse, alaturi de condimentele preferate (trase la tigaie, fierte, coapte), pentru a lasa mai putin loc pe farfuria ta alimentelor mai putin sanatoase

Descopera si cum iti afecteaza alimentatia starea mentala!

Fa miscare!

sedentarismRenunta la sedentarismul care te tine lipita de scaunul de la birou, mijloacele de trasport in comun si canapeaua de acasa. Miscarea este izvorul tineretii, deci fa sport intr-o maniera variata, pentru a nu te plictisi si a nu renunta rapid la ele: pedaleaza bicileta in parc, mergi pe jos cele 2 statii de la metrou pana acasa, fa piata pe jos, mergi la sala sau fa acasa exercitii simple, dar intense (HIIT/antrenament de mare intensitate, facut pe intervale, care implica efort maxim timp de cateva minute, urmat de odihna completa). Poti incerca un HIIT de 3×3 minute (incalzeste-te 3 minute pedaland stationar/alergand pe banda, in urmatoarele 3 minute mareste intensitatea la maximum, apoi incetineste ritmul pana la unul odihnitor, timp de alte 3 minute; repeta 4 seturi de sprint si odihna).

Nu ai timp de sport? Descopera cateva trucuri ca sa faci miscare fara sa iti dai seama!

Reechilibreaza-te periodic!

stres si obosealaLa varsta de mijloc iti cunosti foarte bine organismul, stii cum poti scapa de oboseala acumulata, de cat somn ai nevoie, cat de mult te scoate din ritm o noapte pierduta. Pentru a tine la distanta dezechilibrele, problemele emotionale si cognitive, iti poti echilibra ritmul de viata pe urmatoarele 2 paliere:

  • reducerea stresului – pentru un stil de viata sanatos pe interior, nu conteaza doar alimentatia echilibrata, ci si reducerea stresului, pe care o poti face prin alimentatie, tinerea unui jurnal in care sa notezi lucrurile bune de peste zi (optimismul face bine!), meditate (cercetarile arata ca imbatranirea afecteaza mai putin creierul persoanelor care practica meditatia si poate reduce inflamatia si nivelul de cortizol), un hobby nou (iesi din zona de confort, pentru a te redescoperi permanent); gaseste o forma de meditatie care ti se potriveste si apeleaza periodic la ea (da telefonul pe silent si respira adanc si calmant timp de 5 minute sau ia o pauza si – cu ochii inchisi – gandeste-te la toate motivele de fericire din viata ta)

Ore de somn zilnice

  • un somn de calitate – beneficiile unui somn de calitate de 7-9 ore/noapte sunt multiple (absenta lui poate insemna stres si nervi, crestere in greutate, diabet, hipertensiune si boli de inima, risc de atac cerebral)

Descopera de ce este important somnul si cate ore trebuie sa dormi pe noapte!

Nu uita de relatiile sociale!

Relatiile cu partenerul de viata, copiii, rudele, prietenii si cunostintele tale te ajuta si ele sa ai o varsta de mijloc frumoasa si sanatoasa. Traim intr-o lume atat de conectata (gratie smartphone-urilor si retelelor sociale care ne inconjoara), dar uitam de discutiile directe, fata in fata, uitam sa ii ascultam cu adevarat pe cei din jur, uitam sa ne povestim problemele reale si sa cerem ajutor (din dorinta de a parea ca avem vieti perfecte). Pentru a face conexiuni mai adanci si de durata cu cei din jur, urmeaza sfaturile de mai jos:

relatii de familie

  • deconecteaza-te de la tehnologie – inainte de culcare, lasa telefonul din mana, inchide Internetul si citeste o carte sau stai de vorba cu partenerul tau despre zum a fost ziua fiecaruia; inchide-ti alertele in timpul mesei si dupa ce ai ajuns acasa de la birou, foloseste-ti mobilul pentru a-ti suna mai des parintii si prietenii

  • conecteaza-te cu familia – cand vorbesti cu ai tai, distanteaza-te de discutiile triviale si problemele de zi cu zi si roaga-i sa iti povesteasca cum arata copilaria lor, cum era la scoala pe vremuri, cum au trecut prin greutatile care le-au marcat lor viata (asa ii vei intelege mai bine si legatura dintre voi se va solidifica si mai mult); fa la fel cu proprii tai copii adolescenti, intreaba-i si despre lumea lor interioara (nu doar despre teme si examene), mancati cel putin o masa/zi impreuna si faceti activitati diverse impreuna

Descopera beneficiile unor relatii de familie si sociale sanatoase!

Mentine-ti tineretea!

zambet sanatosAi trecut de primii 40 de ani din viata, asta inseamna ca este timpul sa acorzi putin mai multa atentie corpului tau, mergand regulat la controale medicale si ingrijindu-te de urmatoarele elemente:

  • pielea – la orice varsta, cel mai bun sfat apropo de tineretea pielii este limitarea expunerii la soare si folosirea unei creme de protectie solara; in plus, poti incerca retete facute cosmetice facute in casa, care sa iti hidrateze pielea pielea uscata sau sensibila

Descopera 27 de retete cosmetice DIY cu turmeric, pentru dinti, par si piele frumoase!

  • ochii – modificarile de vedere pot fi primele semne de imbatranire (ochii pot incepe sa fie uscati si iritati, vederea la distanta/la apropiere poate deveni neclara, pot aparea cataracte)

testare tensiune

  • urechile – fa-ti un test de auz, pentru a avea o baza de la care sa pornesti in masurarea posibilei reduceri a acestuia, pe masura avansarii in varsta; protejeaza-ti urechile reducand volumul din casti

  • dintii – intretine-ti igiena dentara cu periat zilnic, ata dentara, dus bucal, detartraje periodice, evitarea alimentelor tari si dulci, pentru ca preventia este cea mai eficienta metoda de a evita tratamentele dentare dureroase si scumpe

Descopera ce poti sa mananci dupa o extractie dentara!

  • inima si creierul – trebuie sa iti stii nivelul de colesterol si cat ai tensiunea, sa enunti la fumat si alcool, deci fa-ti analizele de baza si ai grija de inima si creierul tau, urmarind pasii de mai sus



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.