Ce mancam in post? Alimente si retete de post sanatoase

mancaruri de postIn curand incepe Postul Pastelui (11 martie – 27 aprilie 2019), cel mai lung si mai dificil dintre toate, daca alegi sa il respecti in intregime (48 de zile). „Curatenia de primavara” pe care o constituie Postul Mare este o ocazie perfecta pentru a alege mancaruri usoare, mai sanatoase, mai curate. Fie ca alegi sa consumi mancare de post partial sau total, din motive care tin de credinta sau pentru ca vrei sa iti „scuturi” putin organismul inainte de festinul care marcheaza inevitabil cea mai importanta sarbatoare din calendarul crestin ortodox. Si nu, pentru asta nu trebuie sa dai iama in magazine, la raionul cu mancaruri de post gata preparate!

Cu ce se mananca postul

Traditia crestina spune ca postul este cea mai veche porunca data omului de Dumnezeu. De la biblicul Adam incoace, sfintii din calendarul ortodox au vazut postul ca o flamanzire dupa divinitate. Pentru a ne apropia mai mult de Domnul, trebuie sa ne infranam de la poftele trupului si de a da aripi sufletului. „Sa nu postim in intelesul stramt: sa fim multumiti ca nu mancam carne, oua, branza sau altceva, dar mancam carne de om, muscand cu vorba, clevetind, osandind, min­tind sau jurand stramb. Postul nu e un regim al stomacului, o chestiune de silueta, ci e o cale spre mantuire”, spunea parintele Arsenie Boca.

curatenia de primavaraNutritionistii confirma si ei ca postul detoxifiaza organismul: o cura cu retete de post poate duce la scaderea colesterolului, a tensiunii arteriale, la cresterea concentrarii si a nivelului de energie, la refacerea sistemului imunitar si la usurarea digestiei. Secretul consta in echilibru si diversitate: da-i corpului tau acelasi aport de substante nutritive pe care le gasea in alimentele de origine animala (proteine, vitamine, minerale, aminoacizi esentiali). Si alege sa vezi postul ca pe cea mai buna ocazie de a alege mancaruri usoare, mai sanatoase, dand organismului tau o pauza de la digestia prajelilor si a dulciurilor pline de zahar!

Idei de mancaruri de post

Este la mintea cocosului ca, daca vei inlocui produsele de origine animala cu un munte de cartofi prajiti, o tona de orez, paste si paine, iar la supermarket vei umple cosul de mancaruri de post procesate (pateu, crenvursti, salam de post – pline de aditivi deloc sanatosi pentru organismul tau), te vei trezi la final cu multe kilograme in plus, anuland efectul sanatos al postului. Prin urmare, ce mananci concret, pentru a posti inteligent? Descopera mai jos cele mai indicate alimente pentru perioada postului, beneficiile lor aferente si cateva retete de mancaruri de post usoare si satioase!

ciuperci

  • Fructele si legumele proaspete sau congelate (fierte sau coapte la cuptor) sunt prietenul tau cel mai bun in post: primele sunt doldora de vitamine, iar cele din urma au un continut bogat de oligoelemente. Alege: cartofii si afinele (pentru continutul de iod), legumele verzi (pentru fier), ciupercile (au proteine vegetale, care le vor inlocui foarte bine pe cele animale, absente din retetele de post), sfecla rosie (pentru continutul variat de minerale).

  • Oleaginoasele sunt surse excelente de proteine, fibre, vitamine (A, E, B-uri), minerale (fier, zinc, magneziu, calciu, fosfor) si grasimi esentiale (Omega-3 si Omega-6). Mergi intotdeauna pe variantele sanatoase, naturale (fara adaos de zahar, sare si ulei, da?). Alege: migdale, fistic, alune de padure, nuci (caju, de macadamia, clasice).

  • Quinoa este un aliment doldora de carbohidrati, calciu, vitamine B, magneziu, fier si toti aminoacizii esentiali de care are nevoie corpul uman. In plus, are un indice glicemic scazut.

    caise confiate

  • Fructele uscate contin carbohidrati si sunt o sursa bogata de fibre. Alege: goji, smochine, caise, prune, curmale, stafide, merisoare, piersici.

  • Semintele (in, canepa, chia, susan, dovleac, floarea soarelui) iti pot domoli pofta de dulce si sunt bogate in proteine, fibre si magneziu.

  • Soia este o leguminoasa care contine toti aminoacizii esentiali (lizina, glutamina, triptofan), lipide, glucide, saruri minerale (calciu, magneziu, potasiu, fier, fosfor, sodiu, sulf), enzime, lecitine, vitamine (A, B-uri, C, D, E) si lecitina. In plus, te ajuta cand vine vorba de proteine vegetale integrale si contine Omega-3.

  • Sosul de rosii creste absorbtia fierului in organism.

  • Fasolea, nautul si lintea au proteine vegetale, carbohidrati, Vitamina B si fier.

fasole uscata

Alege sa le combini permanent, sa nu faci exces in cazul niciunuia si incearca retete de mancaruri de post noi, care iti pot traforma mesele zilnice in festinuri ochioase si delicioase. Asa vei transforma postul intr-o perioada de detoxifiere, in urma careia nu vei ramane cu kilograme in plus si – bonus – vei manca feluri variate, pe care le poti gati oricand si in afara postului. Incearca urmatoarele noastre idei de retete de post!

La mic dejun (preparat lent sau pe fuga, dupa gust)

  • Quinoa cu fructe uscate, nuci si lapte de migdale (fiarta in prealabil, quinoa se poate amesteca, intr-un bol, cu lapte de migdale, un praf de scortisoara, fructele tale uscate preferate, un strop de miere si miez de nuca). Bonus: daca dimineata abia te urnesti din pat, iar dupa make-up si alesul posetei asortate cu cizmele abia ai timp de cumparat pe fuga o cafea, la metrou, inseamna ca sari des peste micul dejun. Asa ca este bine de stiut faptul ca gustoasa quinoa poate fi fiarta in cantitate mare, in prealabil, apoi portionata corespunzator si congelata in pungi de plastic sigilate. Astfel, poti sa o dezgheti de seara pana dimineata, cand doar creezi aceasta minunatia de mic dejun, in bolul tau preferat.

Humus rosu – reteta video

Budinca de chia raw-vegana

La pranz (acasa sau la munca)

  • Daca esti acasa, o supa-crema de ciuperci sau un ghiveci de legume pot fi alegerea la indemana. Daca esti la birou, fa-ti de cu seara o salata rece, cu paste colorate (farfalle sunt simpatice foc!), seminte de in, legume congelate de tot felul (mazare, morcov, porumb, broccoli), masline feliate si branza tofu, taiata cubulete. Amesteca bine toate ingredientele si nu uita de sare, ulei de masline si o lingura de suc de lamaie.

Chiftele de linte verde

Salata curcubeu usoara si hranitoare pentru pachetul de la job

Seara (in fata televizorului sau la un serial)

  • Daca nu ai incercat pana acum avocado, este timpul sa o faci in postul acesta. Transforma-l intr-o crema (nu uita de sare, piper si zeama de lamaie!), apoi serveste-l pe paine prajita, cu fasii de ardei copt deasupra.

Broccoli pane la cuptor

Bilute de tofu cu nuca

Ceva dulce (cand ai pofta)

Negresa de post cu karob si fructe confiate

Gogosi pufoase de post

Mousse de ciocolata vegan – reteta video



Ti-a placut? Distribuie mai departe!
Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

3 Comentarii

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.