Adevarul despre diete: 8 descoperiri stiintifice care te ajuta sa slabesti mai usor si sa ramai sanatoasa

dietaCe spun ultimele studii in materie de diete

De cele mai multe ori, o persoana sustine ca trebuie sa slabeasca nu pentru a-si asigura buna functionare a organismului si un trai de calitate, ci din motive estetice. Chiar si asa, atunci cand luam prea mult in greutate, instinctul ne avertizeaza ca acest lucru poate dauna sanatatii noastre, iar subconstientul ne preseaza sa actionam cat mai curand.

Chiar inainte de a hotari ce dieta vom urma, trebuie sa fim constienti ca, indiferent de metoda aflata in trend la Hollywood, este posibil ca, in cazul propriei persoane, aceasta pur si simplu sa nu functioneze sau sa aiba efecte nedorite. Iata de ce este bine sa ne informam si sa tinem cont de particularitatile corpului nostru, de eventualele afectiuni sau probleme atunci cand pasim pe aceasta cale.

Cele mai recente studii adresate sanatatii, dietelor de diverse tipuri si pierderii in greutate au relevat cateva realitati incontestabile. Citeste in continuare pentru a afla ce au descoperit cercetatorii in materie de diete!

Dietele-fulger pot cauza deteriorarea functiilor inimii

Numite si diete very low calorie, dietele-fulger se bazeaza pe reducerea drastica a numarului de calorii sau pe adoptarea unor programe de inlocuire a meselor si au devenit extraordinar de populare in ultimii ani. Prin furnizarea unui continut de numai 600-800 de kcal pe zi, acestea pot fi foarte eficiente pentru pierderea rapida in greutate, dar si pentru reducerea tensiunii arteriale sau a unei glicemii prea mari. Si totusi, o mai atenta analiza a rezultatelor a aratat ca are loc o eliberare brusca a grasimii din corp si o redirectionare a acesteia in circulatia sangvina, iar muschiul inimii nu face fata acestui aport sporit de grasime. Concluzia? Persoanele cu probleme cardiace ar trebui sa consulte medicul specialist inainte de a adopta o dieta-fulger.

Obezitatea este asociata cu tiparele comportamentale formate in copilarie

Eforturile specialistilor si autoritatilor publice de combatere a obezitatii trebuie sa se axeze si pe corectarea comportamentelor gresite din perioada copilariei. Un adolescent obez isi va mentine de regula greutatea excesiva si ca adult, fiind supus riscului de a dezvolta boli cardiovasculare sau diabet. Ca si in cazul sedentarismului, fumatului, consumului de droguri si alcool, cantitatea si calitatea hranei pot fi controlate si ajustate din timp. Cu alte cuvinte, un obicei prost trebuie identificat si suprimat inainte de a deveni un tipar comportamental imposibil de inlaturat.

Dietele destinate prevenirii atacului cerebral pot reduce si riscul de aparitie a depresiei

Oamenii care consuma multe vegetale, fructe si cereale integrale beneficiaza si de o posibilitate mai mica de a avea perioade depresive. De fapt, dieta destinata prevenirii cresterii tensiunii arteriale si aparitiei unui atac cerebral presupune un consum de produse degresate sau cu procent mic de grasimi saturate, ceea ce contribuie automat si la scaderea in greutate. Studiile au demonstrat ca depresia este asociata problemelor de sanatate si trebuie combatuta in primul rand prin schimbarea stilului de viata si a modului de hranire, nu prin tratament medicamentos.

Dieta bogata in fibre contribuie la intarirea oaselor

O dieta este benefica pentru sanatatea noastra atunci cand are ca rezultat intretinerea unei flore intestinale normale. Dietele care favorizeaza populatiile de bacterii au un efect antiinflamator ce duce la  mentinerea unei densitati osoase optime si ameliorarea unor boli ca artrita. Cea mai simpla masura de prevenire a bolilor de oase pe care o putem lua este aceea de a introduce musli la masa de dimineata, dar si marind aportul de vegetale si fructe peste zi, toate acestea influentand pozitiv varietatea de specii bacteriene din tubul nostru digestiv.

Dietele sarace in carbohidrati imbunatatesc metabolismul

Persoanele supraponderale care consuma mai putini carbohidrati, dar nu reduc neaparat aportul de calorii, inregistreaza o scadere rapida a grasimii care afecteaza ficatul, datorita modificarilor ce apar in metabolismul lipidelor periculoase. Studiul facut in acest sens a demonstrat inca o data ca dietele pot avea un efect complex, iar in acest caz cei care sufera de hipercolesterol trebuie sa actioneze cu prudenta.

Viteza cu care mancam ne-ar putea ajuta sa slabim

Mancand mai incet, putem sa facem mai eficienta o dieta daca avem grija sa renuntam si la gustarile dintre mese sau la o cina servita chiar inainte de culcare. S-a dovedit ca respectarea acestor reguli simple poate duce rapid la scaderea numarului de centimetri din talie. Explicatia rezida in faptul ca persoanelor care mananca rapid le este necesar mai mult timp pentru a se simti satule, adica ajung sa ingurgiteze mai multa hrana decat cineva care nu se grabeste deloc!

Dieta este mai eficienta in doi

Studiile au aratat ca persoanele care fac eforturi sa slabeasca nu se ajuta numai pe ele insele, ci si pe partenerii de viata, chiar daca acestia nu actioneaza in mod evident in acest sens. Aceasta legatura poate functiona in ambele directii, adica poate aparea si in cazul obiceiurilor gresite de alimentatie. Numit si efectul ripple, acest fenomen se poate extinde chiar asupra tuturor membrilor unei familii, dovedind inca o data cat de utile sunt grupurile-suport pentru cei care doresc sa piarda in greutate, dar nu au vointa necesara.

pizza in doi

Dieta paleolitica poate fi de ajutor in perioada de postmenopauza

Este vorba despre o dieta bazata pe aport marit de proteine si grasimi nesaturate si presupune consumul de vegetale, seminte, nuci, uleiuri si fructe. O astfel de dieta este de ajutor femeilor supraponderale aflate in perioada de postmenopauza, deoarece are ca rezultat scaderea semnificativa a grasimii de pe abdomen, dar si mentinerea in timp a greutatii, fara aparitia efectului de yo-yo.

Guest post by Cornelia Crina Popa,

pe care o puteti gasi pe blogul Despre nimicuri  si alte fantezii  

Referinte:

  • European Society of Cardiology (ESC), Crash diets can cause transient deterioration in heart function
  • Rachel E. Laxer, Martin Cooke, Joel A. Dubin, Ross C. Brownson, Ashok Chaurasia, Scott T. Leatherdale. Behavioural patterns only predict concurrent BMI status and not BMI trajectories in a sample of youth in Ontario, Canada.
  • American Academy of Neurology. Diet shown to reduce stroke risk may also reduce risk of depression.
  • Adil Mardinoglu, Hao Wu, Elias Bjornson, Cheng Zhang, Antti Hakkarainen, Sari M. Räsänen, Sunjae Lee, Rosellina M. Mancina, Mattias Bergentall, Kirsi H. Pietiläinen, Sanni Söderlund, Niina Matikainen, Marcus Ståhlman, Per-Olof Bergh, Martin Adiels, Brian D. Piening, Marit Granér, Nina Lundbom, Kevin J. Williams, Stefano Romeo, Jens Nielsen, Michael Snyder, Mathias Uhlén, Göran Bergström, Rosie Perkins, Hanns-Ulrich Marschall, Fredrik Bäckhed, Marja-Riitta Taskinen, Jan Borén. An Integrated Understanding of the Rapid Metabolic Benefits of a Carbohydrate-Restricted Diet on Hepatic Steatosis in Humans
  • Yumi Hurst, Haruhisa Fukuda. Effects of changes in eating speed on obesity in patients with diabetes: a secondary analysis of longitudinal health check-up data
  • Amy A. Gorin, Erin M. Lenz, Talea Cornelius, Tania Huedo-Medina, Alexis C. Wojtanowski, Gary D. Foster. Randomized Controlled Trial Examining the Ripple Effect of a Nationally Available Weight Management Program on Untreated Spouses
  • Umeå universitet. Paleolithic diet healthier for overweight women.
  • Sébastien Lucas, Yasunori Omata, Jörg Hofmann, Martin Böttcher, Aida Iljazovic, Kerstin Sarter, Olivia Albrecht, Oscar Schulz, Brenda Krishnacoumar, Gerhard Krönke, Martin Herrmann, Dimitrios Mougiakakos, Till Strowig, Georg Schett, Mario M. Zaiss. Short-chain fatty acids regulate systemic bone mass and protect from pathological bone loss


  • Cauta reteta dupa ingrediente:
  • slabi
Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.