Totul despre gluten: ce este glutenul si cum functioneaza aceasta proteina

glutenGlutenul este caramida de baza a celor mai delicioase paste si produse de panificatie, elementul care le tine laolalta, dar este blamat de ceva timp, devenind – din prietenul painii – motiv de alergii si confuzie. Vrei sa stii exact ce este glutenul, cum functioneaza el si de ce unele persoane au alergie la gluten? Atunci citeste articolul nostru de mai jos si descopera raspunsurile!

Ce este glutenul?

framantare aluatGlutenul este o proteina gasita in grau, orz, secara si tritiale (hibrid de grau si secara) care este extem de importanta in productia painii, produselor de patiserie si pastelor. Glutenul se formeaza cand proteinele insolubile glutenina si gliadina vin in contact cu apa: practic, faina are un potential glutenic, doar cand este udata ajungand sa contina gluten. In faina udata si framantata, reteaua elastica de proteine se activeaza si produce un aluat elastic, care creste la caldura (bule de aer ramanand prinse in el, in timpul fermentarii). Orice brutar pasionat iti poate spune ca framantarea in sine nu este necesara pentru aparitia glutenului (acesta apare imediat ce ai turnat apa peste faina), ci pentru a accelera hidratarea si a te asigura ca lichidul s-a imprastiat uniform in faina.

Odata bagat la cuptor, proteinele din aluatul cu pricina se intaresc si formeaza o structura semi-rigida, creand un produs finit cu o textura, un gust, un volum si un aspect unice. Cu cat o faina poate produce mai mult gluten, cu atat aluatul va creste mai bine.

Alege faina de grau integrala, pentru un produs bogat in gluten!

faina integrala de grau

Faina de grau integrala pastreaza toate proprietatile benefice pentru organism ale bobului (aminoacizi, vitamine din complexul B, antioxidanti, minerale si fibre). Produsul nu provine din culturi modificate genetic.

Ce alte elemente joaca un rol in painea cea de toate zilele?

Exista si alti factori care influenteaza dezvoltarea glutenului: tipul de faina folosita, continutul de amidon, cantitatea de apa, sarea, grasimile si alte ingrediente adaugate in aluat, timpul si metoda de framantare. Sa le luam pe rand!

aluat paine

  • In general, o paine cu volum si textura de nota 10 contine 11-13% proteine. Diferite tipuri de faina sunt potrivite pentru produse de patiserie diferite: pentru un tort, de exemplu, merge mai bine o faina cu mai putin gluten, care nu va conferi desertului o textura cauciucata; pentru o paine pufoasa, faina de grau integrala este perfecta.

  • Amidonul este si el o componenta esentiala in fainuri, fiind prezent in poportie de 63-77%. Pe masura ce aluatul de incalzeste, amidonul absoarbe umezeala si se gelatinizeaza, adaugand textura produsului finit.

  • Cantitatea de apa prezenta joaca si ea un rol in formarea glutenului si produsului finit: daca pui prea putina, nu va activa proteinele din faina folosita; daca pui prea multa, nu vei obtine un aluat coeziv, ci unul prea lichid.

  • Sarea ofera mai mult decat aroma unui aluat – intareste legaturile de gluten, promovand proteinele sa se lege intre ele.

ulei de masline omega-9

  • Grasimile adaugate in aluat (ulei vegetal, de exemplu) incetinesc procesul de formare a glutenului invelind proteinele activatoare. De aceea, un aluat de patiserie bogat in unt trebuie framantat mai mult timp, de exemplu.

  • Aluatul este influentat si de alte ingrediente adaugate in el, care pot omori enzimele de gluten: papaya (bogata in papaina) si ananasul (bogat in bromelaina) crude, de exemplu. Pentru a evita asta, gateste mai intai fructele, distrugand enzimele buclucase.

  • Timpul este o unealta generala de control al dezvoltarii glutenului: cu cat lasi faina la hidratat mai mult in apa, cu atat se vor crea mai multe legaturi de gluten in amestec; cu cat o framanti aluatul mai mult, cu atat vei accelera hidratarea, iar acesta va fi mai bogat in gluten si mai tare.

  • Metoda de framantare conteaza si ea – manual, nu vei hidrata atat de rapid aluatul cum a-i face-o daca ai folosi un mixer electric.

Ce sunt boala celiaca si intolerenta la gluten?

intoleranta la glutenMajoritatea dintre noi nu au o problema cu glutenul, dar nu toata lumea il tolereaza. Alergia la grau, intoleranta la gluten si boala celiaca sunt declansate de un raspuns imunitar al organismului si se estimeaza ca sub 1% dintre copiii americani au alergie la grau, 6% din populatia Statelor Unite ale sensibilitate la gluten si 1% are boala celiaca.

Oamenii cu alergie la grau au un raspuns imunitar anormal la cel putin o proteina din acesta. Reactia se declanseaza la consumul sau expunerea la grau: dificultati de respiratie, greata, eritem, stomac umflat, dificultati de concentrare, soc anafilactic.

grauSensibilitatea sau intoleranta la gluten este caracterizata prin reactii adverse la gluten si se manifesta prin simptome diverse, nu toate legate de digestie: balonare, constipatie, diaree, dureri abdominale, dureri de cap, oboseala fizica si mentala, probleme la nivelul pielii (psoriazis, alopecie, urticarie), depresie, anxietate, scadere in greutate, anemie, boli autoimune, dureri articulare si osoase, amortire/furnicaturi la nivelul mainilor si picioarelor. Studiile sugereaza ca 0,5-6% din populatia globala este sensibila la gluten, in special femeile de varsta adulta.

Boala celiaca este cea mai extrema forma de intoleranta la gluten si este o afectiune imunitara care se manifesta prin imposibilitatea corpului de a digera cum trebuie glutenul. Asta rezulta intr-o reactie autoimuna: sistemul imunitar va distruge intestinul subtire, prin intermediul anticorpilor, iar nutrientii vor trece prin acesta fara a fi absorbiti. Aceasta boala genetica poate duce la subnutritie si alte complicatii, daca nu este tratata corespunzator. 1 din 100 de oameni sunt afecati de boala celiaca, la nivel mondial.

Cum combati sensibilitatea/intoleranta la gluten?

aluat pizzaIndepartarea glutenului din alimentatia proprie este singura modalitate de a preveni simptomele neplacute ale alergiei la grau, intolerantei la gluten sau bolii celiace. Din fericire, poti trai foarte bine si fara faina de grau, orz, secara si produsele facute din acestea (gris, bulgur), existand numeroase alternative la acestea in supermarket-uri sau in magazine online, ca www.sanovita.ro. Important pentru persoanele alergice sau sensibile la gluten este sa verifice de fiecare data lista de ingrediente, pentru ca exista numeroase produse care ii pot pune in pericol: sosul de soia poate contine gluten, de exemplu.

Descopera 8 cereale fara gluten si cateva retete in care sa le folosesti!

Alege amarant bio, pentru un produs fara gluten de top!

bioh-eco-amaranth-500g

Amarantul este o planta ornamentala ale carei seminte sunt folosite in alimentatie, datorita continutului proteic ridicat (cu pana la 30% mai mult decat alte cereale). Amarantul are si un procent mare de minerale.



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.