Orezul alb vs. orezul brun. Care e, de fapt, mai bun?

orezul brun și orezul albAliment de bază  în Asia, orezul a cucerit în ultimele două secole întreaga lume, fiind des întâlnit și în bucătăria românească. De la sarmale la pilaf, trecând prin ardei umpluți și chiftele, ne este destul de greu să ne imaginăm cum ar fi bucătăria românească fără acest produs. Ne-am obișnuit să folosim orezul alb în rețetele noastre pentru că încă nu prea știm care e treabă cu orezul bun. De aceea am ales să vă explicăm, în acest articol, că diferențele dintre orezul alb și cel brun nu sunt numai la nivel de culoare.

Care este diferența?

Orezul alb are acestă culoare în urma unui proces de măcinare în care sunt îndepărtate cojile, tărâțele și germenii orezului. În urma acestui proces, durata de viață a orezului sporește. În cazul orezului brun este îndepărtat la măcinare numai un strat exterior, însă tărâțele și germenii nu sunt îndepărtați. Acest strat care rămâne intact este bogat în fibre, vitamine și alți nutrienți.

Orezul brun are mai multe fibre, antioxidanți, vitamine (complexul B) și minerale (mangan, magneziu, fosfor) comparativ cu orezul alb, furnizând astfel mai multe beneficii pentru sănătate. S-a demonstrat rolul său benefic în controlul nivelului de glucoză din sânge, prevenirea diabetului, scăderea nivelului de markeri inflamatori, controlul greutății corporale și scăderea riscului cardiovascular.

Comparativ cu orezul alb, orezul brun conține:

  • Aproximativ de două ori mai multă vitamina B3, de patru ori mai multă vitamina B1 și de două  ori mai multă vitamina B6
  • Furnizează o cantitate dublă de magneziu, fosfor și mangan

Ce beneficii nutritive are orezul brun?

Prin cantitatea ridicată de vitamine și minerale pe care o conține, e cumva de la sine înțeles că orezul brun are câteva avantaje nutriționale suplimentare, printre care:

  • Controlează nivelul glicemiei și riscul de declanșare a diabetului zaharat de tip 2  grație conținutului în fibre alimentare și în compuși fitochimici specifici (orezul alb poate avea un efect opus, dacă e consumat în cantități mari);
  • Tot datorită fibrelor alimentare, are un indice glicemic mai mic decât al celui alb (55 versus 64), crecând astfel mai constant glicemia după masă
  • Reduce colesterolul și implicit tensiunea arterială, scâzând riscul cardiovascular ;
  • Unii dintre compușii fitochimici predominați în orezul brun sunt acizii fenolici, recunoscuți pentru proprietățile lor antioxidante, antiinflamatorii, hipoglicemiante, anticarcinogene și antialergene.
  • Acidul gama aminobutiric care se găsește în orezul brun ajută, de asemenea, la hrănirea vaselor de sânge, la reglarea secreției de insulină, la reducerea tulburărilor emoționale, la ameliorarea accidentelor vasculare cerebrale, la îmbunătățirea funcției rinichilor și a ficatului.
  • Hexafosfatul de inozitol este o moleculă naturală care se găsește în orezul brun. Acest compus a demonstrat proprietăți anti-cancer.
  • Seleniul este un mineral care se găsește abundent în orezul brun. Funcția seleniului este de a induce repararea ADN-ului și de a promova detoxifierea și apoptoza (autodistrugerea celulelor din corp cu scopul eliminarii celulele deteriorate și uzate).
  • Orezul brun servește și ca sursă bogată de magneziu. Magneziul joacă un rol important în corpul nostru, deoarece funcționează ca un cofactor al mai mult de 300 de enzime . Aproximativ 21% din valoarea zilnică de magneziu necesară poate fi obținută consumând o ceașcă de orez brun.
  • Orezul brun conține o cantitate mare de fibre dietetice, care s-au dovedit a proteja împotriva cancerului colorectal și a cancerului de sân. Într-un studiu pe animale, tărâțele de orez din orezul brun s-au dovedit a fi benefice împotriva dezvoltării polipilor intestinali.
  • Spre deosebire de orezul alb, orezul brun conține vitamina E, care ajută în activitatea antioxidantă, menținerea integrității membranei, repararea ADN-ului, suportul imunitar și procesele metabolice
  • Facilitează digestia, fiind mai potrivit decât orezul alb, pentru persoanele care își doresc să scape de kilogramele în plus.

 

Deși orezul brun conține mai mulți nutrienți, trebuie să ținem minte că termenul de expirare al acestuia este mai mic decât la cel alb. Totodată, orezul alb conține mai multe proteine și are aceeași cantitate de carbohidrați ca orezul brun.

Chiar dacă noi înclinăm balanța spre folosirea orezului brun, suntem totuși de părere că le poți include pe amândouă în dieta ta atunci când ai o alimentație echilibrată – ceea ce, de altfel, vă vom recomanda în primul rând, întotdeauna!



LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.