Fa asta inainte de culcare, pentru a avea o zi plina de energie!

somn linistitTu cum iti inchei ziua? Facand exercitii la bicicleta stationara, apoi un dus rapid si la culcare? In fata laptopului sau televizorului, cu un serial sau un film bun, pana cand adormi pe canapea? Facand lectii si apoi jucandu-te cu pustiul tau? Sau poate iti plimbi cainele prin parc ori in jurul blocului? Ei bine, fiecare dintre noi are propria rutina de seara, iar inainte de culcare facem de obicei aceleasi lucruri. Lucruri care determina cat de bine ne odihnim, cat de plini de energie ne trezim a doua zi, cat de rapid ne punem in miscare si ce randament dam la locul de munca.

La fel cum o zi plina de energie incepe cu micul dejun, ce faci inainte de culcare este extrem de important pentru ziua care urmeaza. Citeste articolul nostru de astazi, pentru a descoperi 10 lucruri care fac parte dintr-un ritual de seara reusit!

Descopera de ce este micul dejun cea mai importanta masa a zile!

1. Planifica-ti ziua de maine.

tinuta a doua ziPentru a incepe fiecare dimineata fara hopuri, stabileste de cu seara ce vei avea de facut: inceputul oricarei zile poate presupune haos si stres, iar asta te poate ajuta sa le reduci. Oamenii amana dintotdeauna anumite lucruri pe „mai tarziu”, „maine” sau „altadata” – poetul grec Hesiod sfatuia lumea inca din anul 800 i.Hr. sa nu faca asta. Iar studiile psihologice din domeniu arata ca amanarea creste nivelul de stres, scade calitatea muncii si diminueaza starea de bine.

Gandeste-te cu ce te vei imbraca a doua zi (in functie de prognoza meteo) si calca-ti rapid hainele, daca este cazul; fa la fel cu fetita/baiatul tau, ajutandu-i sa isi aleaga hainele si sa le pregateasca. Pregateste pachetelul pentru scoala si/sau job (gasesti o multime de idei pe blogul Sano Vita). Fa-ti o lista mentala sau scrisa cu ce vei avea de facut in prima parte a zilei, la munca. Astfel, a doua zi te vei trezi cu o lista mai scurta de lucruri de facut inainte de a iesi pe usa, vei sti exact ce ai de facut la job si vei fi mai eficienta si mai productiva.

2. Relaxeaza-te cu un dus sau o baie.

dusUn dus sau o baie fierbinte inainte de culcare este o modalitate excelenta de a te relaxa. Fie ca alegi sa intri la dus inainte de a baga in pat sau imediat dupa ce ai ajuns acasa, de la munca, aceste 10-20 de minute de singuratate si liniste te pot ajuta nu doar sa te rupi de toate, ci si sa te pregatesti pentru cele 8 ore de somn care urmeaza.

3. Nu mai manca nimic dupa ora 20:00.

Toata lumea stie ca nu este recomandat sa mai mananci dupa ora 20:00, pentru a da timp stomacului tau se se odihneasca (corpul tau nu este menit sa doarma si sa digere in acelasi timp). Limitarea intervalului orar de mancat la 9-12 ore si cat mai devreme in timpul zilei iti mentine greutatea la un nivel normal (seara tindem sa alegem alimente mai bogate in calorii), iti stimuleaza metabolismul, evita arsurile in capul pieptului si asigura sincronizarea cu ritmul circadian (evitand crestera nivelului de glucoza si insulina din sange si riscul aparitiei diabetului de tip 2).

Ce bei si mananci inainte de culcare iti afecteaza somnul. Descopera cum, pe blogul Sano Vita!

4. Petrece timp de calitate cu familia si prietenii.

mama copilTimpul petrecut seara alaturi de partnerul tau de viata, copii sau prietenii apropiati este o modalitate de a face conexiuni sociale reale inainte de culcare (nu unele virtuale, pe social media). Dupa o zi intreaga petrecuta in fata unui ecran sau facand ceva repetitiv, la munca, este timpul sa te concentrezi si pe alte lucruri si sa stabilesti o legatura cu oamenii din jurul tau. Da-le un telefon parintilor tai, afla de la sotul tau cum i-a fost ziua, intreaba-ti copilul ce a invatat astazi la scoala sau iesi la un pahar de vorba cu prietenii o data pe saptmana.

Descopera care sunt beneficiile unor relatii de familie si sociale sanatoase!

5. Elibereaza-te de probleme.

Fiecare zi vine cu problemele, cu provocarile si cu ideile ei, de aceea este important ca – inainte de culcare – sa iti golesti mintea de toate, pentru a te putea odihni in voie, a adormi usor si a nu te gandi obsesiv la maruntisurile zilei. Pentru a elimina din peisaj toate cele care te apasa, discuta cu partenerul de viata, uita-te la o emisiune sau un documentar care te ajuta sa te detasezi de toate, citeste o carte si cufunda-te in lumea din paginile literare.

6. Stabileste-ti un orar de somn si tine-te de el.

dormitor somnCulca-te si trezeste-te in fiecare zi la aceeasi ora, chiar daca este weekend sau esti in vacanta, pentru a-ti obisnui corpul cu un sistem fix, a adormi si a trezi mai usor, a avea mai multa energie de-a lungul zilei.

7. Dormi destul.

Un somn de calitate in cazul adultilor inseamna intre 7 si 9 ore de odihna continua in fiecare noapte, fara a sforai, a te agita si a te trezi pe parcursul acestora si trecand pintr-un ciclu complet de somn (de la stadiul 2 la somnul REM) de 4-6 ori/noapte. Daca reusesti sa dormi bine mereu vei avea o zi de maine excelenta din punct de vedere energetic, vei fi productiva si te vei asigura ca pornesti de la o baza solida in fiecare zi.

Descopera de ce este important somnul si cate ore trebuie sa dormi pe noapte!

8. Evita retelele sociale inainte de culcare.

carte telefonCati dintre noi se intind in pat cu smartphone-ul in mana, in fiecare seara? Daca si tu te numeri printre ei, nu mai fa asta! Social media poate fi tentata inainte de culcare, dar nu te ajuta sa iti relaxezi mintea, dimpotriva: indiferent de cat de tarzie este ora, vei descoperi cate o noua postare, o noua poza, un nou comentariu sau un articol interesant, care vor tine somnul la distanta si iti vor obosi ochii. Lumina albastra emisa de ecranul telefonului sau laptopului te pot tine treaza mai mult timp, deci inchide-ti notificarile cu 1-2 ore inainte de a te culca.

9. Citeste o carte.

Fie care ii citesti copilului tau, inainte de culcare, fie ca te bagi in propriul pat cu o carte in mana, ideea este una foarte buna: literatura de fictiune, in special, ne face mai creativi si mai deschisi la minte (conform unui studiu al Universitatii din Toronto), iar o carte buna ne concentreaza gandurile pe povestea din ea, eliminand alte preocupari din peisaj.

10. Fii recunoscatoare pentru ziua incheiata.

odihna nocturnaDaca te bagi mereu in pat ingrijorata pentru ziua pe care o lasi in urma si preocupata de griji legate de ziua care urmeaza, Mos Ene nu te a vizita prea curand, pentru a te ajuta sa adormi usor. Nu-ti poti rezolva problemele in somn, deciaccepta-e si lasa-le pe ziua de maine! Inainte de culcare trebuie sa accepti ceea ce poate fi facut in alta zi, sa fii mandra ca astazi ai rezolvat anumite lucruri si sa te inconjori de ganduri calde si pozitive.

Incearca sa iti faci ordine in minte in fiecare seara si sa fii recunoscatoare pentru 1 lucru care ti-a mers bine: poate a fost soare afara si ti-a crescut mult patrunjelul pe balcon; poate ca cel mai mic membru al familiei a invatat, in sfarsit, sa inoate; poate ca toata familia este sanatoasa si linistita; poate ca ai primit cadou un parfum mult dorit. Orice intamplare pozitiva poate fi un astfel de dar,  care sa te ajute sa fii multumita pentru ziua incheiata si sa intampini cele 24 de ore care vor incepe cu o atitudine optimista.

Descopera 10 sfaturi sanatoase de lifestyle pentru adulti!



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.