Există vegetarianism nesănătos?

Există vegetarianism nesănătos, femeie care mananca salata

Însăși ideea din titlu sună bizar, căci asociem la fel de natural vegetarianismul, veganismul și alte tipuri de diete cu grija oamenilor pentru o viață sănătoasă, la fel cum asociem burgerii cu carnea. Majoritatea celor care aleg o viață fără carne o fac din dorința a trăi mai bine și mai sănătos, fără a exclude criteriile etice – grija pentru animale și protejarea planetei.

Totuși, faptul că alimentația ta este bazată doar pe plante nu înseamnă, neapărat, că va avea efectul dorit. O cantitate prea mare de pâine albă, paste din grâu procesat ori sucuri carbogazoase cu cine știe câte lingurițe de zahăr în ele nu înseamnă deloc „sănătos”.

De cele mai multe ori, sursa unei alimentații vegetariene nesănătoase se regăsește în lipsa unor nutrienți esențiali pentru buna funcționare a organismului. Atunci când avem o alimentație dezechilibrată și monotonă, adică atunci când mâncăm aproape mereu aceleași feluri de mâncare de exemplu, înseamnă că organismul nostru nu primește toți nutrienții de care are nevoie. O alimentație diversificată înseamnă o alimentație care să ne ofere toate acestea, dintre care cele mai importante ar fi:

Fier

Lipsa de fier e printre cele mai întâlnite deficiențe în cadrul vegetarienilor și nu numai. Lipsa lui poate duce la anemie, reprezentată de scăderea hemoglobinei din sânge. Anemia nu este propriu-zis o boală, ci o consecință a altor afecțiuni. Anemia ușoară se descoperă deseori în fazele incipiente, dar în stadiile mai avansate poate duce la o stare generalizată de oboseală, amețeală și uneori pierderea vederii timp de câteva secunde.

În același timp, există și o înțelegere greșită destul de răspândită că singura sursă de încredere pentru fier o reprezintă carnea. Ceea ce este fals, căci plante precum fasolea, lintea sau ciupercile ne pot oferi tot fierul de care avem nevoie. Recomandat este, de asemenea, să consumăm și ardei gras sau verdețuri, care pot ajuta la absorbția fierului.

Proteină

Dacă ai mers vreodată la sală ori ai vrut să începi o viață mai sportivă și ai căutat sfaturi pentru o alimentație potrivită, atunci sigur ai dat și peste nenumăratele referințe la importanța proteinelor. Deși este adevărat, nu trebuie nici să credem că pieptul de pui cu legume e singura masă posibilă dacă vrem numărul necesar de proteine.

Există o întreagă dezbatere pe acest subiect, dar studiile și practica ne arată că poți, la fel de bine, obține proteinele necesare și dintr-o dietă bazată pe plante. Celebrul tenisman Novak Djokovic spune chiar el că succesul lui se datorează, parțial, și unui regim bazat pe plante.

Îți poți începe ziua cu un mic dejun bogat în proteine provenite din semințe, unt de arahide, alune și nuci. Pe parcursul zilei îți poți pregăti diferite mese folosind mazăre, broccoli, avocado, fasole sau chia. Soia, în toate formele sale, este o sursă la fel de bună de proteine. Încearcă mereu să obții combinații cât mai diverse din aceste ingrediente.

Vitamina B12

Din păcate, se întâmplă des ca cele mai comune mâncăruri vegetariene să ducă lipsă de cantitatea necesară de vitamina B12. Aceasta se găsește fie în lapte vegetal fortificat, fie în unele tipuri de alge crescute în condiții controlate. Dar, cum acestea sunt uneori mai dificil de integrat în dieta noastră, ne putem lua doza necesară de B12 din suplimente de vitamine. Suplimentarea cu vitamina B12 în cazul vegetarienilor și veganilor este considerată chiar o condiție sine-qua-non pentru o alimentație echilibrată.

Acizii grasi omega-3

Acizii grași omega-3 sunt grăsimi pe care organismul nu le poate produce singur și, prin urmare, trebuie să le obținem din alimentele pe care le consumăm. Peștele și fructele de mare sunt printre cele mai bogate surse de omega-3, însă, aceștia sunt prezenți într-o formă diferită în alimentele vegetale, cum ar fi nucile, semințele de in și uleiul din semințe de in, semințele de chia și legumele cu frunze verzi, așa că este posibil să se consume cantități adecvate fără a mânca produse de origine animală.

Beneficiile unei alimentații echilibrate

În cazul în care te întrebi dacă merită tot efortul de a-ți alcătui o alimentație echilibrată doar din plante, atunci ar trebui să vezi și recompensele acestui stil de viață. În primul rând, nu vei mai avea deloc grija unui aport ridicat de colesterol, căci acesta este bine echilibrat atunci când fibrele și fitonutrienții din plante sunt prezenți în alimentația ta. Nu te îngrijora, corpul tău își poate produce de unul singur nivelul de colesterol de care are nevoie, astfel că nu trebuie ingerat din produsele de origine animală.

Aceasta înseamnă, de pildă, scăderea semnificativă a riscului de diabet, obezitate ori accident vascular cerebral. Vitaminele și mineralele din legume și fructe ne oferă de asemenea și un ten mai frumos și mai îngrijit. Poate nu pare așa de important acum, dar timpul își spune întotdeauna cuvântul. Nu doar atât, dar un regim echilibrat bazat doar pe plante produce o stare generală de bine, îmbunătățește metabolismul și scade riscul depresiei.

Așadar, recomandarea noastră rămâne ca orice schimbare drastică de regim alimentar să se facă informat și responsabil. Un stil de viață vegetarian aduce cu sine beneficii, atât pentru propriul organism cât și pentru mediul înconjurător și condițiile de creștere a animalelor. Singura condiție este să mâncăm bine, corect și echilibrat.



LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.