Esențialele unei mese de vară

0
112

Esențialele unei mese de vară

Iubim vara pentru serile sale lungi și răcoroase, pentru zilele însorite care ne binedispun și pentru bogăția de ingrediente proaspete și gustoase cu care ne răsfață. Vara e anotimpul ideal pentru revederea cu cei dragi, unde gustările sunt nelipsite –  salatele, sosurile și pastele tartinabile făcute rapid acasă sunt esențiale unei mese de vară complete, răcoritoare și delicioasă. Descoperă în rândurile ce urmează patru idei de sosuri care nu doar că pot însoți alte preparate, ci pot fi ele însele preparate de bază,  și surprinde-ți apropiații cu gusturi fresh!

 

Aperitiv din mazăre cu mentă și sos de ridichi

                Mazărea este o sursă bogată de vitamine, minerale și fibre care poate fi gătită și interpretată în diverse moduri, în bucătărie. Poate lua foarte bine forma unui sos sau poate fi o cremă delicioasă pe care o poți consuma cu rondele de cereale sau cu sticksuri de legume crude. Avem nevoie doar de mazăre galbenă decorticată, mentă, sare, piper, usturoi, o lămâie, ulei de susan și ridichi. După ce ai lăsat mazărea la înmuiat pe timp de noapte, o poți fierbe timp de 10 – 15 minute, se lasă la răcit, după care se scurge. Punem într-un bol mazărea, menta, sarea și piperul (după gust) și zeama de la o jumătate de lămâie, după care amestecăm până se formează o pastă cremoasă.  Separat, adăugăm peste ridichile tocate mărunt zeama de la jumătatea de lămâie rămasă, cu o lingură de ulei de susan, sare și piper gust. Potrivim dressingul de ridichi peste mazăre și preparatul e gata de servire cu rondele simple de grâu sau cu rondele simple din orez. Dacă doriți să schimbați textura și să obțineți un amestec mai puțin dens, ca un sos, puteți adăuga lapte de soia fără zahăr și obțineți astfel un sos aromat și bogat în nutrienți.

 

Pastă de sfeclă roșie și nucă de cocos

                Vara, mâncarea este despre preparatele la minut, gătite rapid și servite imediat. Bogăția de arome și culori pe care ne-o pune la dispoziție sezonul cald, în bucătărie, ne asigură în farfurie nu doar gust, ci și aportul zilnic necesar de vitamine și minerale.  O rețetă nutritivă și exotică este rețeta de pastă de sfeclă roșie cu fulgi de nucă de cocos. Sfecla este o legumă care conține un complex de antioxidanți, vitamine și minerale esențiale pentru organism și pe deasupra este o legumă foarte gustoasă. Pentru pasta de sfeclă avem nevoie de 4 sfecle de mărime medie, 10 gr de ulei de cocos ecologic, sare roz , piper, 200 gr nucă de cocos, 100 gr de semințe de susan, 50 gr caju crud și zeama de la o lămâie.  Curățăm și radem sfecla roșie pe care o sotăm în puțin ulei de cocos, timp de 8-10 minute, până devine moale, apoi adăugăm semințele de susan, fulgii de cocos și cantitatea de caju și continuăm să gătim la foc mic timp de 5 minute. După răcire, adaugăm uleiul de cocos, sarea, piperul și zeama de lămâie și cu ajutorul blenderului amestecăm până obținem o compoziție cremoasă bună de mâncat cu rondele sau cu fâșii subțiri de castravete și țelină.

 

Pastă colorată de morcov cu fenicul

Vara e anotimpul imaginației și experimentelor în bucătărie, cu o varietate de texturi și gusturi proaspete poți găti numeroase preparate care mai de care mai răcoritoare și hrănitoare. Un alt mix sănătos și gustos este format din morocov și fenicul, unde morcovul are proprietăți antioxidante și contribuie la sănătatea organismului, în timp ce feniculul este o sursă bogată de vitamine și minerale, rezultând astfel un amestec gustos cu beneficii pentru organism. Pentru rețetă avem nevoie de 5 morcovi mari, 1 bulb mare de fenicul, 2-3 căței de usturoi, ulei de susan, sare, piper, 100 gr tofu și zeama de la o lămâie. Încălziți cuptorul la 200˚C, puneți morcovii și feniculul tăiați pe jumătate în tavă, presărați sare și piper după gust, adăugați usturoiul zdrobit și stropiți generos cu ulei de susan. Lăsați la cuptor timp de 30-40 de minute până când legumele sunt coapte, scoteți și lăsați la răcit. Puneți compoziția din tavă cu tot cu usturoi într-un robot de bucătărie și amestecați. Completați cu tofu și zeamă de lămâie și amestecați până se omogenizează, după care presărați deasupra pătrunjel tocat mărunt. Se servește cu pâine prăjită, cu rondele din orez cu hrișcă și chia sau ca bază pentru wrap-uri vegetale cu lipie.

 

Humus cremos și pătrunjel

Din meniul întâlnirilor de vară nu avea cum să lipsească humusul, un preparat cunoscut și apreciat de oameni din întreaga lume pentru adaptabilitatea sa –e delicios cu lipie, legume crude sau la grătar, servit alături de bețișoare de legume (morocovi, castraveți, ardei, țelină) sau ca sos de însoțire pentru alte preparate. Humusul este considerat de altfel un superaliment care are multiple beneficii pentru sănătate – ajută digestia prin conținutul său ridicat de proteine și fibre, conține nutrienți care reduc colesterolul și întărește sistemul osos deoarece ingredientele principale din acesta, năutul și susanul, sunt surse bogate de calciu. Rețeta de humus este în esență foarte simplă, însă poate fi reinterpetată în variate moduri în funcție de gusturile și preferințele alimentare. Noi propunem rețeta originală dar cu un twist fresh, de vară, pentru care avem nevoie de 200 gr năut, 1-2 căței de usturoi, zeama de la ½ lămâie, 3 linguri de pastă de susan, 2 linguri de ulei de susan presat la rece și 3 legături de pătrunjel. Pentru acest preparat e nevoie să punem năutul la înmuiat cu o seară înainte de pregătirea lui iar a doua zi îl spălăm, îl scurgem și îl punem la fiert cu puțină sare pentru 45 de minute. Strecurăm năutul și păstrăm apa rămasă după care cu ajutorul unui blender mixăm boabele de năut împreună cu celelate ingrediente până obținem o pastă omogenă, cremoasă. Pentru a emulsifica compoziția adăugăm din apa rămasă de la fiert. Transferăm compoziția într-un bol și adăugăm uleiul de susan și pătrunjelul tocat mărunt. Pentru decor putem folosi muguri de pin sau mix de 4 semințe.

 

Știați că…

  • Antioxidanții din compoziția mazărei precum luteina, carotenoizii, zeaxantina și vitamina A au un rol deosebit de important în menținerea sănătății ochilor?
  • Sfecla roșie este un aliment alcalin?
  • Grăsimile din nuca de cocos sunt utilizate de către organism pentru a produce energie, dar și pentru curățarea sângelui și îmbunătățirea digestiei?
  • Rădăcinile de fenicul sunt folosite pentru afecțiuni ale tractului urinar?
  • Morcovii conțin 87% apă?
  • Năutul este folosit ca substitut pentru cafea încă din secolul XVIII?
  • Pătrunjelul conține o cantitate mai mare de Vitamina C decât lămâia sau portocala?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.