7 motive să mănânci cereale integrale în fiecare zi

Pentru micul dejun în special – ori ca parte integrantă a oricărei mese sau gustări de peste zi, cerealele integrale aduc mari beneficii organismului nostru. Promovate de nutriționiști, de magazine și de numeroase reclame, te-ai putea întreba „de ce sunt aceste cereale integrale atât de speciale”? Și care-i diferența dintre produsele din grâu integral și cele “albe”, obținute din cereale rafinate…?

Exact la aceste întrebări vrem să-ți răspundem aici și de aceea am venit cu șapte motive pentru a te convinge să alegi varianta mai sănătoasă.

 

1. Cerealele integrale au mai mulți nutrienți

Să începem cu începutul: li se spune cereale integrale pentru felul în care sunt procesate – adică folosind întregul bob din cereale. Cele “rafinate” însă folosesc doar o parte din acesta.

Pe scurt, bobul e format din 3 părți: tărâța (partea exterioară și tare), germenul (embrionul, care poate germina alte plante) și endospermul (care hrănește germenul). Pâinea albă, de exemplu, e făcută din ce rămâne din bobul rafinat – adică endospermul (partea cu amidon), în timp ce tărâța și germenul sunt eliminate.

Ce înseamnă asta? Rafinarea grâului produce o făină pufoasă care face ca pâinea și produsele de patiserie să fie ușoare și aerisite, dar procesul îndepărtează mai mult de jumătate din vitaminele B ale grâului, 90% din vitamina E, o mare parte a cantității de minerale și aproape toată fibra.

 

2. Cerealele integrale au multe fibre

Fibrele sunt un tip de carbohidrați pe care corpul nu le poate digera  – iar acesta e un lucru bun. Ele sunt partea din scheletul plantelor care este eliminată din organism fără a aduce nicio contribuție calorică, ci doar efecte benefice pentru sănătatea acestuia. Fibrele îmbunătățesc digestia, scad colesterolul, hrănesc microorganismele bune de la nivel intestinal, microorganisme implicate în imunitatea și în starea de bine a organismului, previn diverse tipuri de afecțiuni cronice și luptă împotriva cancerului.

Dacă cerealele rafinate ar fi lăsat și ele germenele și tărâțele, acum ar fi avut și ele mai multe fibre – acesta rămâne însă apanajul cerealelor integrale.

3. Cerealele integrale sunt un partener de încredere pentru slăbit

Niciun aliment nu îți va da jos grăsimea cu “mâinile” sale, dar e destul de clar că unele sunt de un mult mai mare ajutor decât altele. Cerealele integrale, cel puțin, sunt strâns legate de un risc scăzut de obezitate la persoanele care le consumă des, conform unui studiu din 2010.

Unul dintre cele mai evidente efecte este senzația de plenitudine, de sațietate, oferită de calitățile fibrelor din cereale. Cu cât alimentele sunt mai sățioase, cu atât simțim mai puțin nevoia de a mânca mai mult la o masă, ori de a ne oferi mai multe gustări între mese.

4. Un bol de cereale integrale pe zi ține diabetul departe

Înlocuirea cerealelor rafinate cu cele integrale și introducerea celor din urmă în alimentația noastră zilnică poate avea efecte vizibile în prevenirea diabetului zaharat.

Pe de o parte, pentru că diabetul este legat și de obezitate – însă fibrele au un rol important de jucat aici, cum am menționat mai devreme. Fibrele creează o barieră la nivel intestinal care scade absorbția imediată a glucozei din intestin și, implicit, reduce riscul unor maxime glicemice care dau organismul peste cap.

Pe de altă parte, consumul de cereale integrale e asociat și cu sensibilitate îmbunătățită a corpului la insulină, grație fitonutrienților cu acțiune directă la nivel celular.

 

5. O digestie mai ușoară cu cereale integrale

Pe lângă cele de mai sus, cerealele integrale previn de multe ori constipația și ajută la ușurarea tranzitului intestinal. Nu doar atât, dar ajută și la prevenirea altor afecțiuni foarte neplăcute, de la hemoroizi la diverticuloză.

 

6.Cerealele integrale reduc riscul de cancer

Ne referim în special la cancerul colorectal, unul dintre cele mai răspândite tipuri de cancer. Având o cantitate importantă de fibre, consumul de cereale integrale  favorizează dezvoltarea florei de fermentație și contribuie, totodată, la reducerea timpului de staționare al bolului fecal în intestinul gros – procese recunoscute ca având un impact pozitiv în prevenirea cancerului.

Fără a intra în foarte multe detalii medicale, există mai multe studii care au asociat consumul de fibre cu riscuri mai mici de apariție a cancerului. Sfatul medical e limpede: consumați cât mai multe fibre – pe care le luăm foarte ușor din cerealele integrale – în adolescență și în timpul vieții de adult!

7. Ține inima sănătoasă cu cerealele integrale

Bolile cardiovasculare – cea mai întâlnită cauză de deces la nivel global – au șanse mai mici de a apărea la persoanele care consumă din plin cereale integrale. Un studiu derulat de-a lungul a 10 ani și care a inclus peste 17,000 de voluntari a relevat că adulții care își iau cea mai mare parte a carbohidraților complecși din cerealele integrale au cu până la 47% mai puține șanse de a dezvolta afecțiuni cardiace.

 

În loc de încheiere

Ia ce e mai important din exemplele de mai sus: introdu mai multe cereale integrale în dieta ta cotidiană – că o faci cu pâine, cu cerealele de la micul dejun, cu pastele preferate ori cu snacks cu care mai păcălești foamea între mese. Nu poate decât să-ți facă bine!

 

Gătește gustos și sănătos:
descoperă produsele marca Sano Vita!

Fulgi de cereale

Fulgi de cereale și porumb

Cereale cu stafide

Cereale din grâu cu cacao



LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.