5 tendinte dedicate unui lifestyle sustenabil, in 2020

lifestyle sustenabilA avea un lifestyle sustenabil, a-ti trai viata in echilibru fata de natura si cei din jur, a proteja animalele si mediul inconjurator prin toate actiunile tale a devenit o preocupare pentru tot mai multe persoane, in ultimii ani. Sigur ai observat si tu ca au inceput sa apara si in tara noastra magazine zero waste, de unde iti poti cumpara produsele la vrac. Ca tinerii merg la cumparaturi cu saculeti refolosibili din poliester (usor de spalat si de utilizat la infinit) si ca oamenii au ocazia sa se disciplineze, odata cu aparitia cosurilor de gunoi selective. Sau ca tot mai multa lume devine vegetariana sau vegana.

Conform unui studiu din 2018 al Universitatii din Oxford, productia alimentara este responsabila de 25% din emisiile de gaze de sera ce contribuie la incalzirea globala, iar din acest procent peste jumatate este cauzat de consumul de carne si alte produse animale. Acestea ne ofera doar o cincime din caloriile consumate, dar dauneaza grav mediului. Cea mai mare amprenta de carbon o au carnea de vita, carnea de miel, fructele de mare de cultura, branza, carnea de porc, pestele de cultura, carnea de pui, ouale si laptele.

produse vegetaleIn articolul de astazi discutam despre 5 tendinte ale anului 2020, apropo de un stil de viata sustenabil: de la alternative pentru laptele si burgerii clasici, la slow fashion, pielea si blana vegana. Descopera mai jos cum se elimina din ecuatie ingredientele de origine animala si cum se protejeaza mediul inconjurator, la nivel global!

1. Alternative pentru laptele traditional.

Asa cum scriam acum ceva timp, in articolul de pe blogul Sano Vita despre alternativele la clasicul lapte de vaca (lapte de migdale, de soia, de orez sau de cocos), supermarketurile si magazinele online cu produse naturiste si bio din tara noastra au ajuns sa ofere veganilor optiuni diverse.

lapte de migdaleIn Statele Unite, laptele de ovaz este sortimentul cu cea mai rapida dezvoltare: vanzarile au crescut cu 686% in 2019, conform cifrelor facute publice de Good Food Institute si Plant Based Foods Association. Per ansamblu, sectorul alimentelor de origine vegetala valoreaza 5 miliarde $ (cu 11% mai mult fata de 2018), iar in cadrul acestuia laptele vegetal reprezinta cea mai mare categorie de produse (cu o valoare de peste 2 miliarde $ si reprezentand 40% din piata totala). 41% dintre gospodarille americane cumpara momentan lapte vegetal, cel mai popular fiind laptele de migdale.

Aceste date indica faptul ca industria lactatelor este pe cale sa se schimbe radical – spun analistii din domeniu – si ca alimentele vegetale nu sunt doar o moda trecatoare, ci indica o schimbare reala in randul comportamentului consumatorilor.

Laptele și alternativele lui vegetalePrin urmare, vanzarile acestui tip de alimente vor continua sa creasca si in 2020, adauga acestia. Si nu doar in SUA: in 2018, in Marea Britanie existau 600.000 de vegani si se vindeau alimente vegetale in valoare de 740 de milioane £ (conform cifrelor Vegan Society si Mintel). Intre 2014 si 2017, numarul de produse noi vegane/fara ingrediente animale aproape s-a dublat pe piata britanica (de la 28%, ajungand la 54%), noteaza Mintel Global New Products Database.

Descopera cum alegi cel mai bun lapte de cocos!

2. Carnea vegetala (de porc, vita si pui).

burger veganSectorul carnii din ingrediente vegetale este unul in plina explozie, la nivel mondial (datorita avansului tehnologiei alimentare si cererii existente in piata), fiind o modalitate in care ne regandim relatia cu mancarea. Am ajuns sa eliminam nevoia consumului de animale si sa cream carne mai buna, din plante. Burgerii vegani au aparut de ceva timp (in SUA, lupta se da intre Beyond Burger si Impossible Burger), iar produsele din carne tocata falsa sunt vandute publicului larg in lanturi ca Whole Foods, Tesco, Target, in restaurante din Statele Unite, Hong Kong si Canada si in cele mai cunoscute lanturi fast-food din lume:

  • octombrie 2017TGI Friday’s a testat un Beyond Burger, facut din mazare, fasole mung si sfecla rosie, marca Beyond Meat (companie americana fondata in 2009, care vinde inlocuitori de carne de pui, vita si porc), apoi l-a adaugat in meniul american, in ianuarie 2018; un an mai tarziu, lansa o versiune vegana si in Marea Britanie

  • februarie 2018Fatburger a inceput sa vanda un Impossible Burger in toate locatiile americane

  • aprilie 2018 –  White Castle a lansat un Impossible Slider (creat de compania Impossible Foods, fondata in 2011) in 140 de locatii americane

  • iulie 2018 – lantul de fast-food canadian A&W (al doilea cel mai mare din tara amintita) a inceput sa vanda burgerii Beyond Meat

hamburger

  • august 2018 – americanii de la The Cheesecake Factory lansau un Impossible Burger

  • septembrie 2018 – lantul de restaurante american Del Taco forma un parteneriat cu Beyond Meat, pentru a vinde la nivel national feluri care contin proteine vegane

  • octombrie 2018TGI Fridays testa un Beyond Burger (batand palma tot cu Beyond Meat), iar din ianuarie 2019 il vinde peste tot in SUA

  • ianuarie 2019Carl’s Jr. a testat un burger Beyond Famous Star si de atunci ofera americanilor 4 astfel de produse vegane

  • aprilie 2019Red Robin adauga un Impossible Burger in 570 de locatii din SUA, Burger King testa cu succes un Impossible Whopper in 58 de locatii (lansandu-l pe plan national in august 2019), iar Del Taco oferea „carne tocata” Beyond Meat pentru toate produsele proprii (tacos, burritos, nachos)

  • mai 2019Qdoba incepea sa vanda Impossible tacos

  • iulie 2019Dunkin’ (fostul Dunkin’ Donuts) batea si el palma cu Beyond Meat, pentru un sandvis vegan servit americanilor

martha stewart subway

  • septembrie 2019McDonald’s testa burgerul P.L.T. („Plant. Lettuce. Tomato.”) in 28 de locatii din Canada, pentru a determina daca extinde ideea in alte 100 de tari; problema cu P.L.T.-ul este ca e gatit pe acelasi grill ca burgerii din carne; miscarea a fost urmata de anuntul Subway apropo de un sandvis Beyond Meatball marinara (lansat in SUA si Canada si promovat cu ajutorul celebrei Martha Stewart)

  • octombrie 2019 Hardee’s a inceput sa testeze Beyond Thickburger si Beyond Sausage Biscuit, iar din decembrie le vinde in intreaga America; Denny’s nu s-a lasat mai prejos si a facut la fel, mai intai in Los Angeles si – din 2020 – in toata tara; Wetherspoons vinde si el burgeri Meatless Farm, in Marea Britanie si Irlanda (din martie 2020, acestia au fost inlocuiti cu burgeri Beyond Meat)

  • decembrie 2019Hard Rock Cafe a umplut America de Impossible Burgers; Sheetz a batut si el palma cu Beyond Meat, pentru al lor Beyond Burger

  • februarie 2020Wendy’s (alt lant fast-food american celebru) imita noua tendinta, cu un burger vegetal introdus in meniul canadian (creat in-house si botezat Plantiful)

mancare chinezeascaIn utimii ani, China s-a umplut de restaurant vegane si – chiar daca ramane cea mai mare piata, la nivel mondial, apropo de consumul de porc, vita si pui (conform Euromonitor) – a inceput sa renunte treptat la produsele animale. Tara asiatica a inceput sa fie deschisa alternativelor vegetale si consuma 40% din totalul de fructe si legume din intreaga lume. In plus, odata cu pandemia de Coronavirus, guvernul a interzis comertul si consumul de animale salbatice, ceea ce poate determina populatia sa caute alternative sanatoase. Cu aceasta ocazie, compania Beyond Meat a anuntat recent ca va incerca sa isi faca un nume in zona, extinzandu-se masiv in Asia.

Carnea de pui vegetala este alternativa carnivora care va defini anul 2020, spun unele voci din domeniu: in august 2019, KFC a testat, in Atlanta, raspunsul clientilor la o varianta de pui prajit vegan (intitulat Beyond Fried Chicken), iar produsele s-au epuizat in doar cateva ore. Asa ca, in februarie 2020, a inceput sa vanda aceasta varianta vegana (creata in colaborare cu Beyond Meat) in aproape 100 de magazine din SUA. O luna mai tarziu, Kim Kardashian si-a anuntat cei 162 de milioane de fani de pe Instagram (intr-o serie de Story-uri) de initiativa KFC, contribuind semnificativ la succesul acesteia.

gaina

Si El Pollo Loco vinde Chickenless Pollo pe tot teritoriul Statelor Unite, din martie anul acesta. Acest boom va fi cu siguranta afectat de pandemia COVID-19 (care inchide restaurantele sau le forteaza sa se orienteze catre livrarile de mancare la domiciliu), dar asta nu va disparea, pentru ca veganilor si vegetarienilor le place sa manance aceste alternative la carnea clasica.

Existenta produselor realiste care imita carnea permite oamenilor sa consume produse vegetale fara a face schimbari dramatice apropo de obiceiurile de consum. Si ne face sa ne intrebam de ce este aceasta consumata: pentru gust, nutrienti, textura, miros, amintiri culturale si familiale? Probabil ca este o combinatie de factori – unii consumatori se bucura ca au aparut inlocuitori buni la gust sau care arata la fel, altii sunt curiosi sa ii incerce, iar altii sa ii pozeze, pentru conturile proprii de Instagram; dar, indiferent de motiv, persoanele care au renuntat la ingredientele de origine animala nu trebuie sa consume non-stop carne falsa, pentru ca aceasta este procesata industrial, plina de sare si conservanti. Conform unui raport recent marca Allied Market Research, piata carnii alternative va avea o valoare globala de 8,1 miliarde $ pana in 2026 (o crestere de aproape 8% fata de 2019).

3. Pielea vegana.

jachete pieleSustenabilitatea pieselor vestimentare nu este o tendinta noua pe piata de profil. Tot mai multi retaileri produc piese din bumbac sustenabil si tot mai multi consumatori se orienteaza spre brand-uri pasionate de protectia mediului inconjurator. Pentru aceia dintre noi care adopta un lifestyle vegan, optiunile sustenabile sunt in crestere, in 2020:

  • brand-ul londonez Luxtra a creat recent posete din piele facuta din mango (in colaborare cu compania olandeza Fruitleather Rotterdam), dupa ce in colectii mai vechi au folosit piele Pinatex (din ananas) si Frumat (din mere)

  • compania Desserto face piele din cactusi Opuntia ficus-indica (caruia i se spune popular „Limba soacrei”)

  • in februarie, H&M a inclus in Colectia Conscious piele Vegea (facuta in Italia, din resturi ale industriei viticole)

  • anul trecut, brand-ul britanic The Original Satchel Store a devenit o companie complet vegana, inlocuind pielea cu Pinatex

  • in 2017, Tanja Schenker a creat brand-ul happy genie, care produce posete si accesorii de piele facuta din resturi de mere

4. Reciclarea vestimentara.

blana falsaReciclarea pieselor vestimentare este si ea o optiune populara in ultima vreme, dar inovatiile tehnologice care sa faca economia circulara o realitate sunt inca de domeniul viitorului:

  • brand-ul australian Ena Pelly a lansat o colectie Toamna/Iarna 2020 din sticle de plastic reciclate, fiecare haina de blana falsa fiind produsa din aproximativ 60 de sticle de apa, de 600 ml fiecare

  • poliesterul reciclat (facut din plastic utilizat si avand o amprenta de carbon mult mai mica) este folosit pentru piese vestimentare noi si de brand-uri ca Patagonia, Adidas, Rothy’s, Everlane, Girlfriend Collective, Outerknown, Timberland

  • din 2013, H&M (in parteneriat cu I:Collect, companie elvetiana de reciclare si reutilizare) a adunat peste 57.000 de tone de imbracaminte, in peste 4.200 de magazine din intreaga lume (inclusiv in tara noastra, oferind un voucher simbolic, pentru cumparaturi viitoare); produsele care pot fi reutilizate ajung in piete second-hand din Africa, America Centrala si de Sud; restul sunt descompuse in fibre utilizate la productia de izolatie, suporturi pentru mocheta si covoare, panza de protectie a mobilierului in timpul renovarilor si, intr-o proportie foarte mica – alte haine

  • Stella McCartney si Levi’s au folosit textile reciclate in produse de tip concept

5. Slow fashion vs. fast fashion.

shoppingTermenul de „fast fashion” a aparut la finalul anilor ’80, fiind creat de „New York Times” pentru a denumi frecventa deasa cu care Zara isi reinnoia oferta. De atunci, industria vestimentara a devenit sinonima cu supraconsumul: inspirate de colectiile marilor case de moda, brand-uri ca H&M, C&A, Primark sau Topshop fac pe banda rulanta imbracaminte ieftin de produs, care umple una-doua rafturile, se vinde ca painea calda si permite cumparatorilor sa se disocieze de persoanele din spatele hainelor si de consecintele acestui sistem rapid asupra mediului. Cele dintai sunt in proportie de 80% femei de 18-24 de ani, iar majoritatea castiga sub 3 $/zi, lucrand in conditii nesigure si mizere.

Dar lucurile se schimba. In vara lui 2019, 32 de companii (din domeniul fast fashion si al modei de lux, ca Chanel, Prada, Ralph Lauren, H&M si Zara) au semnat un acord prin care promit sa combata emisiile de gaze de sera si sa sprijine sustenabilitatea in aceasta industrie. Se estimeaza ca piata modei second-hand va depasi piata de fast fashion pana in 2029. Si, intr-o lume care cumpara haine noi in fiecare sezon, aglomerandu-si pana la refuz sifonierele, a devenit ceva sic pentru vedete sa poarte de mai multe ori aceeasi tinuta si slow fashion-ul prinde aripi:

second hand

  • piesele vintage de lux sunt o alternativa la consumul vestimentar angro, fiind preferate de persoanele care vor o garderoba axata pe piese rare, de calitate, la un pret accesibil; atfel de produse second-hand de valoare se vand mai ales online, pe platforme ca The RealReal, 1st Dibs, Vestiaire Collective, Fashionphile, Chrono24, Watchfinder & Co si Decades Inc.

  • inchirierea de haine online a fost adoptata de catre tinerii obisnuiti sa inchirieze seriale, filme (via Netflix), muzica (via Spotify), masini (via Bolt, Yango, Free Now, Uber) si trotinete electrice (via Lime, Flow, WOLF-e Rides); aceasta evolutie fundamentala a comportamentului clientilor a dus la aparitia unor site-uri ca Rent the Runway, $), American Eagle, Express, Nuuly (in Occident) si Dressbox, DressCod, That’s Couture (in Romania)

haine

  • magazinele second-hand clasice au inceput sa fie imbratisate si de tinerii care isi permit sa-si cheltuie banii la mall, dar vor sa fie mai responsabili cu ceea ce poarta sau sa detina haine diferite, pe care nu le are oricine in garderoba

  • upcycing-ul de piese vechi intr-unele noi, cu ajutorul unei croitorese talentate, este si el in voga, ajutand consumatorii sa dea o noua viata unor haine vechi, pe care le tineau degeaba in dulap

  • targurile de schimb de haine sunt si ele la moda, ajutandu-ne sa descoperim piese vestimentare noi in garderoba altora si sa facem troc folosind propriile haine



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.