5 motive pentru care nu dormi bine in primul trimestru de sarcina

probleme somn in sarcinaUnul dintre cele mai solide sfaturi pe care le primeste o viitoare mamica este legat de a dormi destul inainte de venirea pe lume a bebelusului ei, cand cele 8 ore neintrerupte de somn vor deveni o amintire frumoasa si atat. Dar sarcina vine cu propriile ei provocari legate de odihna: timp de 9 luni, vei avea insomnii, crampe musculare, arsuri in capul pieptului si toate schimbarile fizice prin care trece corpul tau iti vor afecta somnul.

Majoritatea gravidelor sunt extrem de obosite in primul trimestru de sarcina, deoarece epuizeaza foarte repede energia produsa de organism si un somn odihnitor pare ceva imposibil. In articolul de fata iti spunem care sunt cele mai comune 5 motive pentru care femeile insarcinate au probleme cu somnul in primul trimestru din cele 9 luni, plus cele mai usoare modalitati de a le combate.

Descopera de ce este important somnul si cate ore trebuie sa dormi pe noapte!

1. Ti-e somn in timpul zilei.

somnolenta sarcinaIn trimestrul 1 de sarcina, organismul feminim este inundat de un nivel mare de progesteron (hormon care ajuta la reglarea ciclului reproductiv feminin, jucand un rol vital in sarcina si in dezvoltarea embrionului): 10-44 ng/ml. Progesteronul este produs de placenta si se leaga de receptori, pentru a crea numeroase efecte benefice: intarirea captuselii interioare a uterului (endometru) si a muschilor pelvieni, dezvoltarea fetala, stimularea tesutului mamar pentru a favoriza lactatia. Reversul medaliei? Progesteronul iti da o stare de somnolenta in timpul zilei si iti poate intrerupe somnul nocturn (provocand si mai multa oboseala ziua) – astfel poti intra intr-un cerc vicios in care esti mereu cu energia pe minus. Incearca sa dormi si in timpul zilei, cand poti, pentru a compensa oboseala din primul trimestru de sarcina.

2. Ai stari de greata nocturne.

greata matinalaCel putin 75% dintre femei au stari de greata si voma in primele saptamani de sarcina si pot fi extrem de neplacute cand apar noaptea, impiedicand somnul linistit si neintrerupt. Unii specialisti spun ca greturile matinale (care pot sa apara in orice moment al zilei, in ciuda numelui) indica faptul ca progesteronul ovarian este redus in organism si ca placenta nu secreta inca o cantitate suficienta. Pentru a evita starile de greata nocturne, bea ceai de ghimbir in timpul zilei si inainte de culcare (ghimbirul poate reduce greata) si tine pe noptiera, langa pat, gustari usoare, pe care sa le ai la indemana cand te trezesti (asa vei rontai ceva si vei readormi usor).

Alege ghimbirul confiat, pentru o gustare de top!

ghimbir-confiat-100gGhimbirul confiat poate reduce efectele starilor de greata şi ale raului de miscare (resimtit in calatoriile cu masina, trenul, avionul). Poate fi consumat ca atare sau ca ingredient in limonada, ceai, prajituri.

3. Ti-e foame noaptea.

Daca nu esti treaza noaptea din cauza starilor de greata, atunci este posibil ca stomacul sa fie cel care te impinge la frigider, tinand somnul la distanta. Ideea traditionala ca o viitoare mamica trebuie sa manance „cat pentru 2” nu se traduce prin „a manca de doua ori mai mult”, dar clar vei creste in greutate (in jur de 11-16 kg in plus) si vei avea o pofta mai mare de mancare. Medicii specialisti spun ca, in primul trimestru, ar fi normala o acumulare de 1,8 kg in plus (consumand acelasi numar de calorii ca inainte).

alimentatie sarcinaPentru a nu-ti fi foame si noaptea, incearca sa iti structurezi alimentatia in asa fel incat sa ai mai multe mese mai mici de-a lungul intregii zile, nu doar 3 mese consistente si atat; asa te asiguri ca organismul tau si cel al bebelusului in formare primesc nutrienti constant si foamea nu va da tarcoale. Mananca lent la fiecare masa (pentru a evita arsurile resimtite in capul pieptului) si ia o gustare usoara chiar inainte de culcare (pentru a-ti echilibra nivelul de zaharuri de-a lungul noptii).

Descopera 15 vitamine si minerale esentiale in sarcina, pentru mama si copil!

4. Simti nevoia constanta de a merge la baie.

baieIn trimestrul 1 de sarcina, uterul gravidei se afla intr-un proces de crestere, presandu-ti vezica urinara si trimitandu-te la baie de multe ori pe zi. Aceasta problema este una omniprezenta in primele si in ultimele faze ale sarcinii si te poate tine treaza jumatate de noapte… Pentru a-ti minimiza vizitele nocturne la baie, incearca sa bei multe lichide in timpul zilei, sa le reduci numarul seara si sa eviti cafeina (care poate veni la pachet cu insomnii si declansarea nevoii de urinare).

5. Ai insomnie.

insomnie sarcinaFie ca nu gasesti o pozitie confortabila de somn, fie ca bebelusul se misca non-stop, fie ca esti stresata in legatura cu sarcina sau ce va insemna sa fii mama, fie ca esti chinuita de unul dintre motivele enumerate mai sus, cand somnul nu se lipeste deloc de tine in trimestrul 1 de sarcina, atunci creeaza-ti o rutina zilnica, pentru seara: fa o baie lunga, cu spuma; bea un ceai calmant; citeste o carte (in loc sa te uiti la un serial, ca de obicei); incearca tehnici de relaxare (plimba-te in fiecare seara si apoi, intinsa in pat, concentreaza-te pe respiratie sau incordeaza-ti si relaxeaza-ti diversi muschi din corp, pana te relaxezi complet si adormi). In plus, asigura-te ca nu ai in dormitor dispozitive electronice care sa emita lumina, ca nu stai cu ochii in telefon pana cand adormi si ca temperatura ambientala nu este prea ridicata.



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.